Christine R
Hej! Jag har läst i forumet länge men aldrig frågat själv. Nu är jag lite på "krigsstigen" mot något som jag läst mig till är KNÖLKLOCKA. Ett mycket svårt ogräs, jag vet... Vi flyttar snart till ett hus med stor trädgård som har knölklocka i rabatter och i gräsmattan. Jag har ev. tillgång till grävmaskin och funderar på att gräva ut rabatterna helt och lägga i ny jord. Men då gäller det väl att envist hålla efter nya plantor som kommer upp av knölklocka? Jag har så mycket växter att föra dit och damen som bott där innan har många fina gamla exemplar som jag inte vill kasta... VAD GÖRA?

Med hopp om hjälp i "knölklocksträsket"! Vänliga hälsningar Christine
Tesa
Om du nu gräver ur rabatterna så lägg markduk under innan du fyller på ny jord så undviker du att eventuella kvarblivna rötter "får liv" igen..Ett annat alternativ är ju att göra rabatter nån annanstans och flytta de växter man vill spara dit och sedan täcka knölklockorna med nåt ett par säsonger....annars går det att leva med knölklocka också bara de har rätt grannar som klarar av dem.....jag har låtit dom "sköta sig själva" på ett par ställen i trädgården och dom är faktiskt jätterfina där dom står under buskar och ihop med vanlig iris och aklejor bl.a.....
Christine R
Tack för svaret Tesa! Jaa, markduk kanske är en idé. Grejen är bara att ett av landen som skall grävas nytt ligger precis bredvid... Näe, det finns nog inga lösningar som är helt ogräsfria. Knölklockan finns som sagt överallt i denna trädgård och det ska bli intressant att se hur den ser ut när den blommar. Den står t ex i samma land som såpnejlika och där är det nejlikan som (givetvis) har övertaget... Det blir en hel del jobb, men jättekul ändå! Kriget kan börja!

Tack och hejdå från Christine
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon