Full version: Kombinera metaller
Iza
Är det någon som vet om det går att kombinera aluminium med galvad plåt eller kommer det att börja korrodera, vilket är det då som ger sig först?
TeliaNet
korrotion=rost.
aluminium rostar inte, däremot rostar plåt så fort det kommer syre på.
alltså är det nåt som kan börja rosta är det plåten, om lite av galvningen är borta.
KURT
Jag tror att det är OK, Al är mera oädel än Zn som plåten är galvaniserad med, men Al bildar stabil AL-oxid på ytan och den hindrar fortsatt oxidering. Så det kommer nog inte att hända något. Man kan läsa om Korrosionsskydd på:

http://school.chem.umu.se/Experiment/showE...xp.php?expId=17
gammelnalle
hmmm jag är tveksam....

olika metaller ger alltid en galvanisk spänning emellan sig. Detta speciellt om det finns fukt med i bilden.

jag har inte tillgång till spänningarna just nu. (spänningen står i propotion till den skada den kan ge...)

OM det är torrt tror jag inte du får några problem, men är det fuktigt, bör du nog skydda ytorna med något...

Trevlig Länk som KURT bifogat men den säger inte så mycket om just ditt problem. (korrektion: JO den gör faktiskt det,,, efter att ha tittat närmare på länken... DEN var större än vad jag först såg.... ursäkta KURT!!! ... jag återkommer med mer info om så önskas... SPÄNNINGARNA står faktiskt i den länken!!!! )

Tala med en kemilärare eller metallurg (men var hittar man såna idag?) wacko.gif blink.gif wink.gif
Iza
Fuktigt kommer det att bli eftersom jag ska ha det i växthuset, av aluminium och upphängingsvinklar i galv. plåt.
Jag vill ju inte skada aluminumprofilerna i mitt nya växthus, men om jag sätter på tape på anläggningsytan så kanske det fungerar.
KURT
Det som kan hända är att Al oxiderar på ytan, kan se fult ut men försvagar inte funktionen. Personer som är allergiska mot nickel lackar nitar på byxor, man jag vet inte om det finns någon klarlack som fäster på galvad metall?
Tapio
Halaj!

Allmänna tillägg:
Det beror också lite på hur stora ytor anoden och katoden (den oädla resp. ädla metallen) har. Extrem-exempel: Om man spikar upp ett tak av kopparplåt (ädelt) med vanlig stålspik (oädelt), så agerar HELA kopparytan katod och hela spikens yta agerar anod. Den spiken rostar upp på nolltid. Om man däremot spikar upp ett tak av korrugerad stålplåt med kopparspik så händer det faktiskt inte så mycket. HELA plåten agerar offeranod till spiken.

Man kan heller inte lita blint på den elektrokemiska spänningsserien. Yttre betingelser (pH i vattnet metallerna ligger i, salt m.m.) stuvar om i den. Vet inte så mycket om detta, men som ex. kan jag nämna att man har en offeranod (precis som det låter, zinktackan offrar sig och oxiderar bort) på drev och utombordare på båtar. Precis som Kurt skriver så är Zink ädlare än Aluminium enligt sp.serien. Lik f’bannat funkar det!

Till problemet.
Växthusstommen är säkerligen extruderad alu-profil. Sådan brukar vara natureloxerad. D.v.s. den har redan oxiderat! Kommer inte att hända nåt (den som redan ligger ner kan inte ramla). Buggen är att galvningen (som är en zinkbeläggning på stålplåten) kommer att agera offeranod åt aluminiumprofilen. Surt.
Mitt råd är ta bort syret (som teliaNet och Kurt säger) ur leken.
Det måste finnas någon bra epoxyklarlack som du kan behandla plåtbitarna med.
Alternativet är precis som du skriver: isolera delarna galvaniskt med något mellanlägg (som silvertejp el. nåt). Fast du skall väl skruva ihop det hela? Då får inte heller skruvarna vara ledare.

Hoppas att det var till någon hjälp.

//T
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon