Maria zon 6
18-06-2004, 09:01
Tack snälla ni som kom med tips på vart jag kunde beställa Rose de Resht. Tack vare er är nu grunden till min rosrabatt satt, TACK SNÄLLA!!!
I rosrabatten är det nu bara små "pinnar" som sticker upp lite här och var, ser jättetråkigt ut. Någon som har tips på vad (gärna perenner) jag skulle kunna sätta runt ikring "rosenpinnarna" i väntan på att pinnarna ska förvandlas till stora, vackra buskar?
Bor i zon 6 men rosrabatten har ett gynnsamt läge så zon 5 växter funkar också!
Min Rose de Resht är nu inne på tredje året och nu är det en vacker buske, tycker den har klarat lusinvasionen bättre än många andra i min trädgård. Varför inte låga Kanadarosor under som Morden Snowbeauty 0,5 vit eller Morden Sunrise gul/orange 0,5 och båda går i zon 6.
Annars Isop, som man kan kanta rabatten med som en låg häck om man vill, har den i blått och rosa. Akleja perfekt med rosor, Lammöron den lägre Silver Carpet, Dagliljor, Blodnäva, Stjärnflocka, Eng. Vallmo mm
kerstin z5-6
18-06-2004, 16:52
Jag gillar brudslöja vit o rosa -längst ut i den lite torrare kanten ,
Limonium latifolium -lila skyar -Aklejruta mellan de högre rosbuskarna-där behöver den inget stöd , helbladig clematis , vita nävor och vita liljor är snyggt
Salvian -stäppsalvian är ett säkert kort likaså den gråbladiga veronica spicata ssp incana.
Mitt tips är lavendel som en häck framför, det är den bästa infattningshäck jag vet bara man går förbi så doftar den. OBS bara att den skall beskäras på våren och inte som jag gjorde ett år på hösten då dör den garanterat. Lycka till rosor och i synnerhet gammaldax rosor är underbart (även i år med alla löss!!!!!!!)
Zon 5-6 blir nog kallt för lavendel, den fryser ibland bort här i mälardalen.
Nickan68
22-06-2004, 10:39
Jag som köpte lavendel på plantskolan här som skulle klara zon 5.
Ja, ja de klarade denna första vintern i alla fall.
Salvia har jag satt framför också. Gladiolus och freesia mellan, innan buskarna blir bredare. De knölarna måste ändå grävas upp på hösten för vinterförvaring inne, så man riskerar ingen trängsel.
Jag har persilja framför rosen, det gör att det doftar mer när det blommar!
Så finurliga var redan de gamla grekerna,,,
Det kanske inte låter så snyggt men jag tycker det blir fint i övergången til "kryddlandet" (har den mesta av min odlade "trädgård" i kruka och låda") där resten av kryddorna växer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.