TeliaNet
det levereras obehandlat och det är på 5,6kvmför introduktionspris 15 900. wink.gif
synd att det inte finns med kanalplast. ohmy.gif

känner lite besvikelse, bättre kan ni willab.
ThomasJ
Riktiga växthus skall vara med glas.. wink.gif wink.gif biggrin.gif

Tycker att Florums Florum träväxthus är mer prisvärt..

/Thomas
TeliaNet
ca bubbelt så stort för samma pris hos florum, så ska det se ut.
Hellan
ÅHH !!! Vilket snyggt växthus! Skulle jag vilja ha om jag bara hade en tomt att ställa det på! wub.gif
MRLINDELL
Jag har varit och sett ett träväxthus 4 år gammalt och skulle aldrig köpa ett. Det såg "äldre ut" än 4'a år och det hade slagit sig så att man fått hyvla på dörren och karmen.
Trä plus glas för nostalgister är nytt en snygg kombination men tydligen inte så praktisk. Glaset till ett växthus kan väga TON, försök förstå att det är TUNGT. Aluminium är en metall med låg vikt och väldigt starkt, nästan underhållsfritt.
Trä plus glas = TUNGT + TUNGT.
Aluminium plus plast = Lätt + Lätt.

Har du i framtiden "kanske" planer på att flytta det på tomten är ett LÄTT växthus att föredra.
Vill du bara ha det som växthus utan FJOLL och slippa underhålla, måla, putsa glas, måla glaset med skuggpasta, använda gardiner, byta rutor ibland mm, krafsa grönt och använda högtryckstvätt, silikona om "hur skall jag göra nu frågor stup i kvarten" ... bla bla bla YOU_NAME_IT ...
Så är Aluminium och kanalplast det givna valet, det är dessutom snyggare för samma pris.
Notera att trä + glas är dyrt förhållandevis ganska dyrt.
Ett målat aluminiumväxthus av typ Euro-Serre med nya breda kanalplasten
och all tänkbar lyx i form av inredning kostar lika mycket.

Vill man lägga ut sådana slantar skall man använda dem RÄTT!
=============================================
MRLINDELL
Att Willab säljer det obehandlat kan faktiskt vara en fördel med tanke på underhållet för riktigt petiga köpare. Nu har ägaren chansen att olja, grunda, måla två gånger mm mm och verkligen se till att det håller ett tag.

Men om man nu ENVISAS och bara MÅSTE ha ett så håller jag med om att Florums verkar vara snäppet bättre ...
Hellan
Jag tänkte mest att det var snyggt om jag ska vara ärlig, och har man viljan kan man nog fixa att underhålla det också, eller vad tror ni?
MRLINDELL
Ja det känns nästan som det finns två kategorier köpare, eller kanske tre ..

1) Köper billigast möjliga begagnat - önskar ett växthus till bra pris och fixar resten själv. Utbudet kan vara begränsat men man kan fynda eller få ett bra pris med lite jobb.

2) En som gärna vill ha ett nytt enkelt och praktiskt växthus till vettigt pris. Stort utbud och många växthus att välja bland.

3) En som vill ha ett statustyngt växthus, med färg, lampor och gardiner, murar och plattor, som lägger ner flera veckor på grund & isolering, bevattningsanläggning, och allt lull lull som bara finns. Bygget verkar lika intressant eller kanske intressantare än tomaterna .. något i den stilen.

Jag tillhör nog #2 typ som har ett nytt men jäkligt litet växthus men plantor och tomater som skrämmer vilken granne som helst. Hade jag haft plats hade jag kunnat köpa värstingen men är egentligen inte intresserad.
Hade jag obegränsat med plats hade det blivit ett enkelt 24 kvadratmeters i aluminium/plast med många många flera sorters tomater tongue.gif
ThomasJ
Då är jag en 2.7-2.8 någonting.. wink.gif

Försöker se till helheten. Växthuset är ju en byggnad som vilken annan, och det skall vara funktionellt och se bra ut.. biggrin.gif

Fast jag har inga gardiner.. tongue.gif

/Thomas
TeliaNet
"Fast jag har inga gardiner.. "
nä varför ska man ha gardiner framför?
en del m. gardiner drar för dem och startar upp HPS lampan, mitt i solsken. huh.gif
ThomasJ
CITAT (TeliaNet @ 23-06-2004, 10:05)
"Fast jag har inga gardiner.. "
nä varför ska man ha gardiner framför?
en del m. gardiner drar för dem och startar upp HPS lampan, mitt i solsken. huh.gif

Det finns en tråd om att det finns folk som har sina växthus som små uterum med gradiner och ljuskronor i taken.. Och jag fick uppfattningen att MrLindell menade att de personerna återfanns i grupp nr3.. smile.gif

Ville bara på det sättet urskilja mig från dem.. wink.gif

Med gardiner menar vi sådana som man har inomhus och har blommor på sig, inte gardiner som skall hindra soljuset.. wink.gif

/Thomas
TeliaNet
jaha. då är det ett uterum de söker då laugh.gif
Gurkan
... det är ju som att övertala en träbåtsägare till att köpa en plastbåt för att det är mer praktiskt. Meningslöst med andra ord. Övertyga en samlare av veteranbilar att det är mer praktiskt att köra Volvo 850 eller förklara för en maratonlöpare att det går snabbare att åka buss än att springa, plus att han/hon sparar på skorna.

Det handlar ju egentligen inte om vad som är mest praktiskt eller vad som är enklast och bäst utan om vilken stämning man vill skapa och vilken miljö det är man vill bygga upp. Ska man producera tomater på bästa och enklast sätt eller vill man ha ett vackert lusthus mitt i sin trädgård. Det är två helt olika saker, två helt olika synsätt på trädgård och odling, även om man kanske odlar tomater i bägge fallen.

Jag faller nog under kategori #1 själv och skulle gärna bygga ett eget växthus av begagnat byggmaterial om jag hade nånstans att ställa det. För att jag tycker det är lika kul att bygga som att odla ... fast några spetsgardiner lär det inte bli här heller. wink.gif
fiffigafrun
Ja ja, samma diskussion som tidigare. Själv hör jag nog till kategori 3 även om jag inte är så superseriös. Men jag har i o f s dragit in både el o vatten till mitt växthus som jag nu fått levererat men inte uppsatt ännu. Det blir mer praktiskt då så varför inte.

Vissa lägger tiotusentals kronor på att spela golf eller nåt annat intresse så om mitt växthus (vitmålat från Florum, 10 kvm) kostar rätt mkt så väljer man ju själv om man tycker att det är värt pengarna eller ej.
Hellan
Fiffiga frun: jag håller med dig. Var och en bestämmer väl själv till vilket ändamål man ska ha sina saker eller? Själv skulle jag gärna odla hundra olika sorts tomater och femtielva olika paprikor, jag tycker nämligen det är jättekul att odla! Men det utesluter väl inte att jag vill ha ett vackert växthus? Det där med gardiner tyckte jag var överdrivet, skulle jag aldrig få för mig att ha i ett växthus, men om någon vill det så varsågod.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon