Full version: hu så det stinker!
Mumintrollet
Lagade nässelvatten för första gången. Borde säkert rört om det lite oftare än jag gjorde... det har nu stått två veckor och STINKER förfärligt minst sagt. Stämmer det att lukten snabbt försvinner när man väl vattnat ut det. För annars vet jag inte om jag alls vill ha det i min trädgård!Och grannarna blir nog ej såå glada.Vad ska jag då ta mig till med eländet???

Förhållandet utspätt i vatten 1/10 är väl o.k? blink.gif
Susanne i Linköping
Du kanske kan göra som jag gör när jag vattnar ut guldvattnet: först går jag runt med kannan med gödningen, och sen tar jag ett varv med rent vatten efteråt, ibland två gånger för säkerhets skull. Luktar inget alls efteråt. Testa för säkerhets skull på en mindre yta först, nässelvatten luktar betydligt värre än guldvatten! tongue.gif
MRLINDELL
Det finns olika sorters gödning för att slippa allehanda odörer. Jag förstår inte varför alla pratar så mycket om nässelvatten och guldvatten etc, det sistnämnda är helt osannolikt hur mycket näring det än innehåller.
Det finns andra smådjur som gillar lukten, de vill man heller inte ha, så varför hålla på ...
kerstin z5-6
Konstgödning ??? för onaturligt tycker jag blink.gif
myskmadra
CITAT (Mumintrollet @ 18-06-2004, 11:33)
Lagade nässelvatten för första gången. Borde säkert rört om det lite oftare än jag gjorde... det har nu stått två veckor och STINKER förfärligt minst sagt. Stämmer det att lukten snabbt försvinner när man väl vattnat ut det. För annars vet jag inte om jag alls vill ha det i min trädgård!Och grannarna blir nog ej såå glada.Vad ska jag då ta mig till med eländet???

Förhållandet utspätt i vatten 1/10 är väl o.k? blink.gif

Lukten av gödselvattningen sitter i nån dag. smile.gif
solkatten
Jag har precis vattnat med nässelvatten, enda lukten är vid spannen med nässelvattnet. Sen luktar det lite när man öser upp. Men jag har inte märkt nåt i trädgården (jag har en LITEN trädgård). I kväll ska jag plocka jordgubbar, får se om de smakar annat än jordgubbe.

Jag tog aldrig ut nässlorna, nu fyller jag på med vatten allt eftersom jag tar ur hinken. Får se hur det går.
Mumintrollet
Nu har jag nog trots stanken spätt ut och vattnat både grönsaksland och blomrabatter... det luktade förfärligt:wacko: Men det är som ni mer kunniga säger;lukten försvinner ! tongue.gif Vattnar man sent på kvällen, känner man ingen lukt följande morgon.
Det känns dessutom bra att kunna använda nässlorna och tillverka gödselnäring själv. Så inget konstgödsel på min täppa!
Åsa, mälardalen zon 2
Har du vallört i närheten där du bor kan du även göra en ganska doftfri näring vilket är bra om man vill använda den inomhus (vallörtsnäringen jag tillverkade förra året doftade mindre än krukväxtnäringen biobact/bycobact).
http://www.odla.nu/metoder/vallort.shtml
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon