|
Hej, Undrar om någon har kännedom om en kompost bestående av hundskit, gräs och annat trädgårdsavfall? När man har 3 hundar kommer det en hel del och vi har då tillverkat en kompost. Den jord som "blivit färdig" är helt ok, både konsistens, färg och luktmässigt. Kan man månne använda detta som vilken kompostjord som helst?
Förutom att man kanske inte bör lägga det på växande grönsaker som man snart skall skörda (men det bör man inte göra med annan gödsel heller) så är det ok. Det var ju inte länge sedan vi gjorde samma sak med männsklig dito, och det gör man ju fortfarande i stora delar av världen.
CITAT (KURT @ 18-06-2004, 12:28) Det var ju inte länge sedan vi gjorde samma sak med männsklig dito, och det gör man ju fortfarande i stora delar av världen. Vad då inte länge sedan vi gjorde samma sak med mänsklig dito??? Det gör väl många här i Sverige fortfarande!!!
CITAT (stina @ 18-06-2004, 13:07) Det gör väl många här i Sverige fortfarande!!! Det är fortfarande en hel del som har torrdass/mulltoa, men det är inte många av dem som sedan verkligen använder det som gödning.
Har precis införskaffat frystoa och latrinkompost och det tänker jag göra. Fast naturligtvis inte till något annat än blommorna.
/Stina
Vi använder nedbrytningsbara bajspåsar när vi är ute och går. Vi har slängt dem i komposten tillsammans med gräsklipp och löv och det har blivit kanon. Vi använder det i blomsterrabatter och det växer rätt bra. En annan lösning om man vill slippa plocka upp på tomten är att gå över till BARF, mängden som kommer ut minskar drastiskt, det luktar inte och det försvinner på 3 dagar. Vi har torrdass och har införskaffat dass-isak så nu väntar vi bara på tillståndet. Det är den perfekta lösningen, blommorna blir glada, vi sparar pengar på både hämtning och gödsel samt så behöver latringubben inte längre vara rädd för att gå in till hunden. //Tinha
Med en hund som avger ansenliga mängder skit, så undrar jag, VAD ÄR BARF?
Annlouice
*Felix matte*
21-06-2004, 20:17
Det här hittade jag om BARFFelix får fortsätta med sitt torrfoder och smakbitar av vår mat
Klipp från länken ovan: CITAT Baslivsmedlet i BARF är råa ben med kött på. Det som främst rekommenderas är kycklingvingar, men alla sorters ben går bra, oxe, fläsk, lamm, vilt etc. Jag har fått lära mig att hundar inte ska äta F-ben för de blir så vassa när hunden biter av dem så att det finns risk att de kan skada hunden. F-ben = Fågel, fisk och fläsk.
*Felix matte*
21-06-2004, 21:14
CITAT (Betty @ 21-06-2004, 21:35) Jag har fått lära mig att hundar inte ska äta F-ben för de blir så vassa när hunden biter av dem så att det finns risk att de kan skada hunden. F-ben = Fågel, fisk och fläsk. Det har jag också fått lära mig. Jag har också läst om hundar som fått tarmar perforerade av benflisor då de fått t.ex. fläskben. För några år sedan skrevs mycket om vad allt äckligt torrfoder innehöll, jag läste och mådde illa.... lagade "egen" mat till Felix och ringde veterinären... rådfrågade ang. vitamin - och mineraltillskott. Fick en liten föreläsning om hundar och deras naturliga föda i "begynnelsen". Det gav mig en tankeställare och sen dess får Felix torrfoder igen och det mår han sååå bra av
Anki på Öland
21-06-2004, 22:59
Jag har en komposthög bestående av hundbajs efter 6 hundar, aska från vinterns brasor och kaffesump. Jättegott tycker blommorna!! Anki
Hej, Tack för responsen på detta med hundskitskompostering. Har många gånger funderat på vart folk gör av med dylika "produkter", men fick nu bevis på att man kan ta tillvara den. Det där med att tillsätta även aska var en nyhet för mig, för det brukar ju vara så att man ska inte blanda med aska i komposten... Finns det månne nån som skrivit nån bok om kompostering av hundskit? Det finns ju böcker för flera andra sorters komposteringar, kanske det skulle finnas en marknad även för detta. Trevlig fortsättning på sommaren, hälsningar från Gunilla i Österbotten Finland
Hundskitskompostering borde väl kunna jämföras med kompostering av dylika produkter från människa!!!???
CITAT (Betty @ 21-06-2004, 21:35) Klipp från länken ovan: CITAT Baslivsmedlet i BARF är råa ben med kött på. Det som främst rekommenderas är kycklingvingar, men alla sorters ben går bra, oxe, fläsk, lamm, vilt etc. Jag har fått lära mig att hundar inte ska äta F-ben för de blir så vassa när hunden biter av dem så att det finns risk att de kan skada hunden. F-ben = Fågel, fisk och fläsk. Jag vet de som har dalmatiner och ger kycklingvingar till dem, jag har själv gett min hund en grillad kycklingvinge en gång men är lite rädd att hon ska sätta i halsen - trots att det gick bra. Råa ben är tydligen mer elastiska än kokta ben som lätt flisas sönder, så man kan t ex ge rått ben från lamm men inte kokt/grillat. Man ska väl kanske var försiktig ändå och ta det säkra före det osäkra och undvika ben på f.
Här kommer ett något försenat svar om vad BARF är. Som någon skrev så innebär det att du ger hunden råa köttiga ben (tex kycklingvingar) mixade grönsaker samt rått kött. Den som är intresserad av att veta mera kan maila mig privat på [EMAIL] tinha@customdesign.se[/EMAIL] eller gå in på denna sida jipotimas Angående F-ben så har ni helt rätt förutom att det gäller tillagade ben! Ge aldrig hunden något ben som har blivit kokt eller grillat. Benet splittrar sig och det blir sylvassa bitar. Råa ben är som gummi, ni som har ätit inlagd sill till midsommar tänkte väl inte på benen? Men när vi äter stekt sill så känner vi dem för värmen ändrar strukturen på benen. // Tinha med en hund som äter ben från både från får, fläsk, fågel och fisk med veterinärens godkännande. :-)
Anki på Öland
28-06-2004, 14:38
Doggy Rapport har just (nr 2/2004) haft en artikel skriven av agronomie doktor Marie Sallander vid SLU om BARF och hon är mycket kritisk mot metoden. Artikeln kommer att finnas på www.doggy.se så småningom, sista numret är inte inlagt ännu. Anki
Jo hon har varit kritisk länge och har fått svar ett antal ggr. svarFör att avsluta detta vill jag bara säga att om en hund fungerar bra på ett torrfoder så är det bara positivt. Jag är inte här för att propagera för BARF eller mot torrfoder. Enda anledningen till att jag nämnde det här är för att det har positiva effekter när det gäller avföringen.
Åsa, mälardalen zon 2
28-06-2004, 23:05
Även hundar som äter vanlig tillagad mat skiter bra mycket mindre än hundar som lever på torrfoder. Syrrans hund som äter torrfoder var med ut till sommarstugan nu i midsommar och gisses vilka högar han lade jämfört med mina föräldrars hund som är bra mycket större i storlek. Farsan skämtade om att vi ger honom 3-4dl torrfoder och han skiter 7dl.
Olika typer av mat passar till olika hundar och man kan inte bara kasta om en kost hursomhelst då kan de bli sjuka (även vi människor kan bli sjuka av att lägga om kosten tvärt ex. en vegan mår nog inte så bra att börja äta en massa kött helt plötsligt). Vissa hundar mår bra av rå mat, andra mår bra av vanlig tillagad mat och hyfsat många hundar mår bra av fabrikstillverkade hundmatsprodukter.
Och veterinärer kan man inte alltid lita på vi hade en som hävdade att hundar inte kunde överleva på vanlig mat för de kunde inte ta upp näringen ur maten utan vi skulle köpa hundmat istället. Och hur överlevde hundarna tusentals år tillbaka tror inte man kunde köpa burkmat eller torrfoder på den tiden och hundarna har inte utvecklats så drastiskt att deras ämnesomsättning bara kan ta upp näring ur fabrikstillverkade produkter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|