Full version: Plataner
larsselin
Vi satte två plataner för 3 år sedan. De verkar må bra och har växt till ca 5 meters höjd. De var 3 meter då vi köpte dem.

I år har det inte blivit några blad på grenarna på det yttersta 2 decimetrarna ungefär, inklusive toppen. Däremot verkar det som om den friska veden längre in vill anlägga nya grenar. De nakna grenbitarna verkar torra och döda.

Vad är detta? Naturligt? Plataner verkar ju hålla inne med grenlängd och höjd, så det kanske bara är som det ska vara. Skulle jag ha beskurit dem och i så fall när?

Lars Selin
Mölndal (zon 1-2)
Chatarina
Hej
Troligtvis är skadorna på platanerna köldskador. Träden har kanske inte mognat av i tid utan vuxit förlänge, vilket gör att det yttersta av skotten inte blir förvedat tillräckligt och alltså ej klarar vår vinter. För att undvika dessa problem skall träden inte kvävegödslas för mycket och absolut ej senare än skiftet juni/juli. Däremot är kaliumtillförsel bra för avmognaden av träden (skotten). När träden blir äldre växer de inte så fruktansvärt och alltså blir tåligare för kylan.
Chatarina
larsselin
CITAT (Chatarina @ 18-06-2004, 12:41)
Hej
Troligtvis är skadorna på platanerna köldskador. Träden har kanske inte mognat av i tid utan vuxit förlänge, vilket gör att det yttersta av skotten inte blir förvedat tillräckligt och alltså ej klarar vår vinter.

Ja, det tror jag stämmer alldeles utmärkt. Träden höll på att växa sent i höstas och de skadade grenarna är mycket tunna. Så blir det när man vill ha träd som inte riktigt klarar av vinterklimatet. Men jag klipper bort det döda och hoppas att det ordnar sig.

Tack för tipsen!

Lars Selin biggrin.gif
Cilla
Det Catharina skrev om att inte kvävegödsla efter midsommar är viktigt - och det gäller också gräsmattan kring träden.

Annars brukar plataner vara bra på att hitta nya, naturliga knoppställen där skotten frusit ned och dött. Det gäller att inte klippa bort dessa.

Skär man platan intill frisk ved är juli, augusti bra tid.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon