Full version: Stenparti
catlin
Hm..har ett liiiiitet liiiiitet berg som sticker upp mitt i gräsmattan där det är en liiten liiiiten rabatt breve där bara småå småå växter kan växa...nu tänkte jag.."varför inte göra ett stenparti där?"

MEN hur gör man?? blink.gif Är det bara o lägga sten på bergshällen o fylla på med jord? Låter för enkelt på nå vis....Det här är inget stort område...kan till o mer vara en jättesten men iaf... ja vill tongue.gif
kristerh
jag är ingen expert på stenparti men jag tror att du skall göra så här:
lägg lite stora stenar runt platsen där du tänkt dig partiet detta för att hålla jorden på plats, glöm inte att ta bort gräset om du har något på stället du skall göra om, annars kommer gräset ta över i partiet.
blanda jord med sand. varva jord med stenar av olika storlekar.
Svårare än så behöver det inte vara (tror jag) rolleyes.gif
plantera med div stenpartiväxter som tål torka.
Krister
bell
Hejsan
Tänkt tipsa dej om en bra växt till ditt stenberg,
sätt strandkrasse det finns i vit ,lilla är snygga låga växter.
Kommer varje år dom fröar av sej till nästa år bra va??????????????
fridaolle
Hej

Jag har nyligen anlagt en liten sten slänt. Där lade jag bara stenar i olika storlekar och grävde små gropar liten här och där som jag sedan fyllde med jord och satte i några olika perennér som blommar vid olika tidpunkter. tex kärleksört och penningört rolleyes.gif
catlin
Menar du att du gjorde så direkt på gräsmatta? La ut stenar o SEN grävde? Har nämligen en hel slänt som är väldigt bred o mycket lutning på som är såååååå tråkig men att orka gräva upp heeela...även om man kan ta en bit i taget...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon