Min erfarenhet är att det är svårt att flytta gran och få den att klara sig. Jag har försökt med små 30 cm höga och halvstora och bara några har klarat sig. Man kan alltid prova, men lätt är det inte.
Som alternativ: Skogsbönder i närheten som i sin beställning kan lägga till några pluggplantor, dvs små granar som är billiga och tänkta att sätta i skogsbruket
eller att köpa plantor i handeln, och beställa så små och därmed billiga som möjligt.
I en häck brukar det vara lättare ju jämnare i storlek och tillväxt plantorna är, men om man startar med gran från att de är små och kan stå ut med att häcken är ojämn en tid går det.
Man toppar granen när den fått den höjd man vill ha, och sedan måste man hålla efter med beskärning varje år för att häcken ska bli tät, som Åsa beskrev.
En granhäck som är grön och frodig är ofta rätt hög och bred, tror den minsta täta och friska jag sett som har ca 20 år på nacken är ca 2 meter hög och nästan lika bred.
Vill man ha smalare häck och en som inte beshöver klippas varje år är idegranhäcken ett alternativ. Eller enhäcken - det är en av mina favoriter som är alltför ovanlig. Beshöver inte beskäras alls.