Full version: sjuk garderobsblomma?
Frida Sandman
Jag har en garderobsblomma som fått missfärgade mörka (nästan svarta) fläckar på stammen. vad kan det vara? Går det att ordna så den blir frisk igen?
pejori
har du någon bild på den?
tror inte att det är så allvarligt. Har sett fenomenet förr hos garderobsblommor huh.gif huh.gif
min fick ett par fläckar när den stog för mörkt.
så länge stammen käns hård och den för övrigt verkar frisk, är det nog ingen fara wub.gif wub.gif
tänk på att den vill torka rejält mellan vattningarna smile.gif smile.gif
EmmaGold
Hej!

Men ÄR det verkligen någon sjuka då?

Min garderobsblomma har stått på två olika ställen (har haft den i flera år nu) På ena stället var det riktigt ljust och nu är det ganska mörkt där den står, men den har alltid fått som svarta fläckar på stammarna.
Eller dem ser lite med ut som tigreringar eller zebraränder.
Det är alltid dem äldre stammarna som får den färden.
Men den växer så det knakar och har en fin grön färg i övrigt.
*Felix matte*
Så här ser mitt exemplar ut
och stammarna ser ut så här
EmmaGold
Felix matte!
Precis såna ränder som man ser på stammarna på ditt foto har mina också. Dem tror jag inte är nån sjukdom.
*Felix matte*
Jag har nyligt köpt mitt exemplar och hoppas naturligtvis att den är frisk och fri från sjukdomar.
Förresten... ska man omplantera den nu eller kan jag vänta till nästa vår och ska den ha vanlig blomjord?
pejori
jag tror inte heller att det är någon sjukdom. rolleyes.gif rolleyes.gif
möjligen att det är ett ålderstecken tongue.gif tongue.gif
du kan plantera om den nu i vanlig blomjord. wub.gif
estet
CITAT (Felix matte @ 19-06-2004, 22:39)
Jag har nyligt köpt mitt exemplar och hoppas naturligtvis att den är frisk och fri från sjukdomar.
Förresten... ska man omplantera den nu eller kan jag vänta till nästa vår och ska den ha vanlig blomjord?

Du vet väl att den vill ha det trångt om fötterna?
Som man just kan se på din bild så bågnar plastkrukan nästan.
smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon