MRLINDELL
Hej!

Nu skall vi döda alla myter om vitlök!

Jag satte asiatisk vitlök den 3/4 (Den 3 APRIL 2004) med förgrodda klyftor.

Idag den 18/6, ca 2 1/2 månad senare använder vi den första i maten.

DET LUKTAR (S T I N K E R) VITLÖK I HELA KÖKET!!! *mums* *mums*

Den åker ner i en potatisgratäng.

Notera att jag satt 3 rader i en vanlig 90 cm blomlåda. Jag odlar alla mina grönsaker i blomlådor. Alla tomater i 13L hinkar. Alla chili i 5L krukor.

Färsk vitlök till maten är mycket bättre!!! Varför vänta ett år på primörerna.
Spilla ett år till av mitt liv för en vitlök - ALDRIG tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Själv har jag satsat på BIG iår Ingrid på V brukar ju säga att storleken på löken bestäms av storleken på blasten fram till midsommar så jag har kört stenhårt med doping iår. Odlar främst en ganska stor sort (Hammar) som fått änglamarks pelleterade KRAV gödning, vallörtsnäring, gräsklipp, nässelvatten, sea magic 3 och stora har de blivit 5,5cm i stamomkrets och ca 1,1m höga.

De små skräpsättlöksklyftorna (enbart stora klyftor ger stora lökar) satte jag i blomsterrabatterna under äppelträden mm. det är de jag skördar som primörer.

MRLINDELL
Jag har bara vattnat! Smått kan smaka mera än stort, därför satsade jag på smått, koncentrerad vitlök. Vilken smak man får på salladen med lite ringar.

Hammarvitlöken är väl över flera sässonger?
anna_carolina
hej nu passar ja på o fråga här om någon vet.....när skördar vitlöken jag har några från förra året när ska dom skördas??sen har ja satt några i år typ i april- maj eller så kommer inte i håg riktigt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon