Full version: Sjuka blad/gula
Kajsa
Närbilder på de sjuka bladen

Någon som vet vad detta är? Kommer tillbaka varje år, det är dom första vårbladen längst in som blir gula, sedan kommer alla lössen. Frukten har uteblivit i flera år, i år ser vi ca 10 äpplekart men om dom går fram?
Av en trädgårdsmästare fick vi rådet att spruta med Kumulus, vilket vi gjort men inga större förbättringar.
Cilla
Jag har försökt komma med svar på deta förut men gått bet. Minns inte riktigt hur växtbetingelserna för spaljén såg ut, hur gammalt det är, hur och med vad jordförbättringen skett.

Vad säger ni andra växtkännare?

Kan det vara kloros, järnbrist pga för sur jord?

Bladlöss kommer och går varje år, dem håller man borta geom att klämma och vattenspruta.
Kajsa
Spaljen är 22 år, mot en södervägg. Det är inte lite löss som kommer utan allt verkar kladdigt oavsett vårens väder. Har haft vattenspridaren på rakt mot trädet ett par timmar och då försvinner en del löss. I vår la jag på kogödsel ( brukar vi göra) vi har en rabatt med sedum under. Det är trädgårdens varmaste läge.
Cilla
Jag tror inte att de gulnade bladen kommer av lössen, men säker är jag inte.

Fruktträdspinnkvalster, så kallat rött spinn, brukar synas vid midsommar i zon 3 då bladen blir gula, bronsfärgade eller lite gråa. Rött spinn kan också göra att blomsättningen minskar. Man ser de pyttesmå krypen på bladens undersida (gulgröna eller svagt röda) och på hösten lägger de ägg vid knoppar på grenar och de syns lättare då de är illröda.
Ofta har fruktträd lite rött spinn utan att det märks så mycket.
I odlingarna använder man ett rovkvalster som heter Typhlodromus pyri, man sätter ett band av detta runt en gren. Du kan ta kontakt med Kiviks fruktodlare och fråga om du kan köpa ett sådant band, om du tror det är rött spinn du har. Annars kan man nå rätt långt med att kväva äggen med majsolja/olivolja som man sprutar på grenarna efter att man klämt bort så många ägg man ser. Detta görs på hösten.

Att trädet inte bär frukt kan ha många orsaker. Blommade det ymnigt i våras kan utebliven frukt bero på dåligt eller kallt väder vid blomningen, brist på pollinerande insekter, att besprutning skadade blommen, att sorten är vartannatårsblommande (men Aroma är ju inte det), att frostfjäril åt upp blommen, att lössen skadade knopputvecklingen.

Det kladdiga är ju lössens exkrementer.
Det finns olika löss på äpple, de två vanligaste är äppelbladloppan och gröna äppelbladlusen. De avger en massa honungsdagg, men brukar göra så att bladen blir buckliga. Man ser också skador på blommorna. Växtskyddsexperterna rekommenderar bekämpning av larverna som kläcks på våren. Två besprutningar med såpa lär ha effekt.

Ett träd kan ha flera sjukdomar och skadegörare samtidigt. Kolla noga på lössen för att försöka utreda vilken av dem det är, och följ bladen från det att de börjar missfärgas till att de faller av, och notera är det sker.

I nästa års blomning - titta noga på knoppar med lupp och leta efter ägg. Jag brukar vårspruta starkt angripna träd med en blandning av ljummet vatten, majsolja och en KRAV-märkt bladlusolja som finns i handeln. När träden blommar bör man inte spruta alls, inte ens med vatten - då förstörs pollineringen.

Själv resonerar jag så att just starkt skadade träd har särskilda behov av att lössens, spinnens och andras fiender kommer till trädet, därför ainvänder jag aldrig medel som avskräcker dessa.
Kajsa
Tack för svar, har varit ute och såpsprutat idag. Har tittat i lupp på lössen och det är flera sorter. Har en bok om ohyra och vi tror inte det är rött spinn, känner inte igen mig där. Vi sätter upp en limring i höst mot frostfjärilen, en enkel åtgärd som kan testas. Hur blandar du "lussoppan"på våren med majsoljan, hur mycket av varje, det testar vi gärna. Läste på google om kloros och kanske det är någon bristsjukdom, vi kanske måste göda mer än en ggn. Vad tror du om nässelvatten varje vecka? Chrysan ??? Vi har lätt, sandig jord. Det här var knepigt, får vi bukt med problemet ska jag berätta.
Cilla
Jag blandar hälften majsolja, hälften varmt vatten och skakar som en idiot... Ibland använder jag KRAV-märkta bladlusrent och blandar i detta också.

Har en kraftig spruta som man pumpar och sedan kan spruta en stund med innan man pumpar igen. Liknande finns att köpa i välsorterade trädgårdshandlar.

Man ska inte förringa att man kan klämma tusentals löss i timmen för hand. På unga eller små träd brukar jag först stryka bladen med fingertopparna, sedan vattenduscha med slangen och ha handen bakom så att man kan spola ordentligt. Gör man detta ett par gånger i veckan stör man lössen rejält och de kan visserligen finnas kvar men är decimerade och klarar inte att skada trädet nämnvärt.

Klämning och vattenspolning har mycket större effekt än såpasprutning är min erfarenhet. Jag använder själv aldrig såpa numera, vill inte avskräcka lössens fiender.

Lössen verkar ha god framfart i landet i år, men det är oftast inte av dem träden dukar under eller lider mest. Det kan också vara näringsbrist ert träd lider av.

De flesta träd brukar man kunna avhjälpa brister med genom att i rotområdet (yttre dropplilnjen, alltså en bra bit från stammen) luckra jorden och mylla ned en blandning av
- brunnen ko- eller hästgödsel
- vedaska, väl blandad med det övriga och helst ska den ha legat utomhus en tid
- trädgårds- eller brunnen matkompost
och vid kvävebrist gräsklipp (låg tillväxt med bleka toppskott, gula äldre blad som också ibland kan bli lite rostfärgade och på prunusarter röda. Frukter/kart faller i mängder om de orkat utvecklas alls.)
Om man vill kan man spetsa med lite benmjöl också.

Allt ska blandas ihop väl. Jag brukar ta mest kompost + kogödsel som får utgöra basen och det övriga kanske blir 1/4 totalt.

Gulnande blad som skapas av kloros har jag för mig är i första hand en järnbrist och den brukar skapas av alltför sur jord, men det är vanskligt att ge träd mineraler och konstgödsel i fri form - då bör man ha mätt upp jorden och sedan mäta exakt hur man ska gödsla. Lättare att inte behöva räkna ut precis vad de vill ha om man ger det bundet i organiskt material eller växtdelar.

Om du har sandord på stället och om det är kloros kan det vara bra att hitta lera eller lerjord, "smälta" den i vatten och vattna med denna.

Vedaska har allmänt betraktats och använts som ett PH-förhöjande medel av trädgårds- liksom skogsbruket, men ett par studier för några år sedan gjorde att åtminstone jag nu är mer osäker på om aska alltid höjer Ph. Jag blandar glatt i detta ändå eftersom det ändå för vedartade växter har god effekt, och eftersom jag har bra erfarenhet av det.

Limring sätts upp innan frosten. När du vet vad det är du har på dina träd och det inte är frostfäril, upphör med limringen. Den stoppar även dina fienders fiender...

Nässelvatten är alltid bra för svaga eller sjukdomskänsliga växter. Bespruta bladen med en svag blandning så ofta du kan. Blir det något över, vattna trädet i jorden med det men håll inte jorden dyngsyr hela sommaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon