lilla mamma
Jag har två barn, Linus och Emil och de är nog väldigt lik sin mamma.
Drar mamma upp ogräs, vad gör vandalerna då? tongue.gif
De drar upp något annat.
När mamma fick en damm av världens bästa pappa, vad gör de då? sleep.gif
Slänger katten däri.
Vad säger vandalerna när mamma bedrövat tittar ut över frösådder de
använt som sandlåda? rolleyes.gif
Du ska få en ny, mamma.
Det är därför jag älskar dem de små trädgårdsterroristerna wub.gif
Kerstin i Malmö
Varför inte ge vandalerna lite egen trädgård?? Min dotter har sin egen hörna med sandlåda, lekstuga och gungor. Där har vi även gjort en egen liten rabatt. Förra våren kom där upp några krokusar - det var jättekul för henne, hennes egna! I sommras planterade jag en ros till henne och sommarblommor satte hon själv. När hon sedan ville plocka blommor hade hon massor att ta av! Det fungerade jättebra!
Sedan får hon ju naturligtvis vara överallt och smultron, krusbär, hallon och björnbär hade under sina säsonger en strykande åtgång - ibland även de omogna bären. Men förklarade jag då att då blir det ju inga goda bär att ta senare så fick resterande sitta kvar - en del ivarjefall.

Kerstin
Cilla
Vi har "mulleskola" och alla samlas med barnen som ska göra något lärorikt som vi vuxna tycker de borde tycka är kul. Och det blir kul, fast kanske inte som vi tänkt det från början.

Planteringsprojekt: Alla barnen stolpar iväg till ekan som står på land och som vi samlar kompost och sedan planterar i. Alla har egna fröpåsar med sig. Några kommer bort i vattenpölar på vägen. Andra frön sprätter iväg när barnen öppnar papperspåsen. Inget barn har tålamod att vänta på att komposten i ekan ska vändas för att (lära sig att) fröna ska gro bra. Fröna hälls på jorden och barnen rör om, medan några flitiga vuxna står i andra änden och vänder mylla. Klart! Vi vuxna vattnar oss med fikar och ungarna tittar på och filosoferar fascinerat om traktorn som är öns enda motorfordon...

Men sen kommer det riktigt roliga: De frön som kommit omkring ekan gror bäst. Man ser strängar och "klumpar" av blom där påsar tappats och små händer har tappat fröna på väg till ekan.

En annan träff i Mulleskolan var den om att prova att ramla i vattnet från brygga med flytväst. Den avslutades med att en unge halkade i efter att den våta flytvästen tagits av. Bra träning - för oss vuxna...
Helen i Skåne
Ja jisses, jag är glad att vi har långgrund sandstrand. Men det hjälper ju inte alltid. När Lillebror var liten var hans stora nöje att springa ut i full fart på bryggan och kasta sig i. Med mig skrikandes efter, han kunde nämnligen inte simma... Vi var omtalade på stranden hela den sommaren... Jag var ju tvungen att vråla åt någon som redan var i vattnet att fiska upp honom eftersom jag inte hann ikapp honom på bryggan. Han smet iväg så fort jag blinkade, den sommaren glömmer jag aldrig. Inte skulle han lära sig simma heller. På sommaren tränade vi på stranden och på vintern på badhuset. Han tvärvägrade! Sommaren därpå satte jag honom i simskola i tre veckor. Första dagen frågade simfröken om någon visste hur man simmar. Jodå det visste Lillebror som hoppade i vattnet och simmade 25 meter... Han kom hem med ett nytt märke varje dag. Fröken trodde inte vi var kloka som satt honom i simskola. Han är lika envis än idag... wub.gif
lilla mamma
Tänk vad mycket lättare allting kändes när man fick veta att inte allas barn var änglar wacko.gif Det finns så många runtomkring som suckar över barnen när de lever, helt enkelt. Linus har sin egen lilla rabatt fylld av smultron och Emil han ska nog få sitt lilla kryp in.
jag tycker att et här sättet at kommunicera är så roligt.
om någon vill maila privat så har jag
anitahogberg-ingman@kps.zzn.com blink.gif
Hör av er, vet någon förreten vad bladbegonian Venecian red
är för någon prick?
Anita
peter
Jag går i tankarna på att hitta på något kul för mina tvillingtjejer som fyller tre till sommaren.
Såg i en trädgårdstidning för några år sedan någon som gjort en några meter lång tunnel, ca en meter hög som man som litet barn kunde gå in i. Tunneln var uppbyggd av hönsnät som var fästat på böjda el-lednigsrör.
Jag funderar på att göra något liknande till mina barn, men jag är osäker på vad jag skall använda mig av för blommor. De bör ju vara snabbxäxande så de klär in tunneln innan somaren är slut, de skall ju heller helst inte vara giftiga..
någon som har ett förslag att komma med?
sedan kanske tunneln kan bli så rolig att de små liven inte rycker upp alla morötter innan de ens kommit upp i storleken av en tandpetare
Cilla
Kul idé!

Du kan "klä" den med slingerkrasse. Växer snabbt, är ettåriga och både blom och fröer är ätbara.
Ett annat alternativ är att klä en koja eller tunnel med björnbär. Finns utan taggar, och blir lättskötta om de kryper över något. Tåliga.

Eller så gör du en mer permanent tunnel med levande pil. Då behövs inget hönsnät (men den blir lite dyrare). I slutet av tunneln kanske en pilhydda? Kan göras mindre än denna också.

lilla mamma
Tänk, nu är det lådbilsrally här ute på 64.an, ochdet är svenska rallyt
inte så många mil härifrån.
Tänk alla ni stressade skåningar och göteborgare som sätter rekord i
att köra om på de mest idiotiska sätt.
Det är tragiskt att behöva hjälpa till efter alla olyckor som orsakas av er som bestämt er för att fortast vinner upp till Sälen.

Man börjar bli rätt trött på att hjälpa er upp ur diket.
Så snälla, ta det lugnt.

Förresten ska underskriven med familj till Göteborg om en vecka,
kan någon snäll person tala om något barnvänligt, blomfyllt
paradis där?

Anita
Hannele
Varför inte ge vandalerna lite egen trädgård??
Det räcker inte!

Egen spade, såg och annat är vad som behövs!
Mellanpojken var väl inte ens 14, när han sågade frukträden - han såg hur det skulle vara.
Jag skickade hellre 11-åringen att klättra i träden med såg, än maken! tongue.gif
Han klättrar som en apa, och såg har dom användt från 5-års åldern.
Jag har mycket glädje och nytta av barnen idag!
Louise i Göteborg
Tja inte ens i Götet blommar det så mycket så här års.

Botaniska trägården "botan" har stora växthus. Ni missar precis utställningen om tropiska frutker men de permanenta växterna är inte dåliga och de första småttingarna kan nog titta fram i lökhuset.

Botan ligger stax söder om centrala stan, mellan sahlgrenska och slottskogen.

Trägårdsföreningen, mitt i centrum, har ett stort palmhus. Intressant både för växterna och som byggnad.

I trägårdsföreningen finns också ett ganska nytt fjärilshus som även brukar intressera barn.

Välkomna!
Hannele
Allra bäst med egna fjärilar i egen trädgård!! rolleyes.gif

P.S.
Louise, du är inflyttad?? "Riktiga" göteborgare säger aldrig Götet...
tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon