Full version: Jag hatar clematis!
Eva i Norrköping
Anledningen till denna hatkärlek är att jag gång på gång drabbas av vissnesjukan. Eller inte jag förstås, utan clematisarna... Såg idag första tecknet på min stora fina Nelly Moser, som har tagit sig så bra (den planterades förra året), men nu slokar en lång stjälk, och det brukar vara början. Vad gör jag för fel? Finns det något sätt att rädda den? sad.gif sad.gif sad.gif
kerstin z5-6
Ibland är det vatten brist , ofta kommer de igen , benmjöl i jord o plantgrop sägs vara bra ..jag tycker det verkar knepigt ..
Vissa ex vill helt enkelt mer än andra
haft en som aldrig varit nåt för värden förrä'n i år ! planterades för minst 5 år sen --nu behagar den växa o blomma ,och verkar låta bli att ......
man viskar bara laugh.gif
Eva i Norrköping
Jo, jag vattnade förstås med en gång när jag såg det. Men det är bara en ranka som hänger, de andra ser helt OK ut, och det är det som görm ig orolig. Det är så det brukar börja.... Men nu ska jag förstås inte ta ut sorgen i förskott! Det kan ju ordna sig! Låt oss hoppas på det.... unsure.gif
MRLINDELL
Jag har ett antal Clematis, alla beter sig på sitt sätt. Min Nelly Moser kom med en stor jätteknopp som efter några veckor blev en stor blomma. Någon vecka efter blomningen såg den ganska trist ut, jag fick plocka ganska många bruna blad innan den gick igång igen efter några veckor. Nu är det en ny knopp på gång.
renate
Klippa bort den vissna grenen så klara sig de andra sig kanske,mulla lite benmjöl krng foten och vattna.Det behövs inte här i dag det ösregnar.
Renate
Cilla
Jag, dvs mina klematisar, drabbades också förut. Sedan upphörde jag med odling ett par år till dess jag träffade klematissällskapets entusiaster som gav mig råd och frön. Sedan dess har jag sluppit vissnesjukan och planterar och sår glatt 5-6 stycken varje år.

Nu planterar jag dem så här:

- Plantan sätts i backen 10 cm nedanför nivån i krukan.
- De sista 10 cm fyller jag med sand, i ett område som är ca dubbelt så brett som krukan
- allt rotsnurr reder jag ut, ibland med klipp i jordklumpen
- Efter plantering klipper jag ned dem till 50 cm höjd. Det svider att klippa bort knoppar och det gör att jag helst väljer låga, små plantor utan knoppar från början.

Vissnesjukan gynnas av fukt kring stammen, men främst av obalans mellan roten och kronan. Roten måste vara fri från snurr och plantan lite mindre än vad roten "klarar av" i början.
Hannele
CITAT (Eva i Norrköping @ 18-06-2004, 21:46)
min stora fina Nelly Moser, som har tagit sig så bra (den planterades förra året), men nu slokar

Vi har haft tre torra somrar, klematis behöver massor med vatten!
Vissnesjuka är väldigt ovanligt...
miaadner
Samma sak hände min Mr President. Den hade flera stora knoppar varav ett par hade slagit ut och rätt vad det var så började en ranka att sloka. Efter råd på ett annat forum så klippte jag av den slokande rankan så långt ned det gick och bytte ut de översta 10 cm jord mot sand. Jag hade redan provat att vattna ordentligt, men det var inte det som var problemet för mig.

Det är över 2 veckor sedan jag klippte ned den vissnade rankan och ännu (peppar peppar) ser resten av clematisen pigg och frisk ut!
Elihe
Hej!
Läste i AOT att de första åren efter plantering skall Clematis klippas ned flera ggr under sommaren dels för att grena sig o dels för att rötterna skall hinna utvecklas i takt med överdelen. Annars kan det bli så att plantan inte orkar med att försörja blomningen o den starka tillväxten o slokar. Har jälv flera nyinköpta små clematisar som jag klippt flera gånger. Det skär i hjärtat!
MVH
sad.gif
kerstin z5-6
Cillas råd är bra , så gör jag med vid plantering -fast vissa hade jag inte hjärta att klippa i mer än bara nån ranka och de har snällt återkommit i år
MRLINDELL
Cillas råd finns som planteringsanvisning till i stort varje clematis man köper. Man skall absolut inte klippa i sin Clematis under sässongen om det inte behövs. Jag brukar bara plocka bort angripna blad och dusha ofta, dvs varje gång man vattnar.
kerstin z5-6
jasså ? Det har jag inte sett ... ? Planteringsråden brukar inte dugga tätt , ofta är de fel dessutom .Men man behöver inte snagga dem så hårt , de klarar det ändå, och man får se nån blomma år ett
Bevattning av bladen ? är jag tveksam till att det har nån effekt, överhuvudtaget. brukar bara ge fula fläckar.
MRLINDELL
Mycket beror kanske på var man bor och var man handlar. Jag har ca 10 Clematis och det har kommit med planteringsråd till samtliga, mer eller mindre tydliga.
Jag hade några klätterrosor med prickar på bladen. De plockade jag bort och vattnade. Sedan kom det över till Clematisen, fick börja plocka blad igen och då började jag duscha växterna just där. En del svampar/parasiter gillar torra blad. Mitt problem försvann, om det var de plockade bladen eller duschningen eller båda vet väl ingen, men det fungerade. Man misstänkte svartpricksjuka och jag fick rådet att beskära HÅRT, vilket jag hatar.
Jag rensade bort bladen på några och klippte av dem lite, vek ner dem som avlöpare och just nu tittar det upp 1 dm höga röda skott kring rosen.
Prickarna är borta, hålen i bladen är borta och jag har fått några nya rosor på köpet ...
kerstin z5-6
Annars gäller allmänt för rosor att de ogillar att få vatten på bladen ....
Copycat
Hoppsan Kerstin, det visste inte jag. Inte mina rosor heller för den delen. Mina rosor växer tills det blir monster, fast det är klart, jag har bara några Peacerosor och några till som jag inte vet namnet på. Men ingen har tagit skada av vatten på bladen. unsure.gif
Cilla
Jag brännskadade flera rosor i början innan jag fattade att de inte gillar att få vatten på bladen under soliga dagar. Men det händer att jag idag skvätter på dem och de klarar sig utan skador också.

Många svampar angriper rosor och klematis och skapar mjöldagg, svartfläcksjuka, rost mm och alla gynnas av fuktighet. Därför gör man nog bäst i att inte ta för vana att fukta plantorna, men väl hålla dem savspända genom vattning vid rötterna.

Planteringsråden för vedartade växter som kommer vid inköpen tycker jag oftare gör skada än gynnar plantan. För träd är de många gånger en säker metod att kväva dem eller skaffa sjukdomar på tidigt stadium.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon