Undrar om någon har provat Thurex mot kålfjäril/larver?
Undrar också vad min kollega menar att mina morötter äts upp av.
Hon säger att det inte är morotsflugan (den gör gångar i rötterna),
utan något helt annat som är kopplat till barrträd???
Jag får blast som ser ut som persilja och det blir inga rötter.
Åsa, mälardalen zon 2
29-01-2003, 21:31
Har bara jobbat på en ekologisk grönsaksodling en sommar där man dammade runt med Thurex med stora spridare och där verkade det fungera. I början av säsongen användes fiberdukar fast fåglarna verkade gilla gödslet Binadan som hade lagts ut så fiberdukarna blev ganska håliga efter ett tag så då vart man tvungen att använda biologisk bekämpning.
Angående morötterna: Det låter som morotsbladloppa. Bladen blir buckliga, krusiga och ihoprullade. Bladloppan både larver och fullbildade insekter suger näring ur bladen samtidigt som de för över ett toxin till växten, vilket gör att rotutvecklingen försvagas och plantan stannar upp i tillväxten. Åtgärden är ganska enkel: Odling under fiberduk som ska läggas på vid sådden.
Även persilja kan drabbas av morotsbladloppa. Morotsbladloppan övervintrar på barrväxter och då främst gran
Skall fiberduken ligga platt på de stackars morötterna? Jag har haft fiberduks tunnel (inte helt tät i änden) och det hjälpte inte mycket.
Ingrid på Västkusten
29-01-2003, 21:39
Prova med Rättviksknute,n vp-rör och fiberduk av god kvalitet.
Näää - inget mår bra av att ha fiberduk platt på sig, speciellt inte när det regnat,
Hälsar ingrid
Åsa, mälardalen zon 2
29-01-2003, 21:41
Du lossar lite på duken allteftersom morötterna växer så det bör finnas lite på sidorna att ta av. Morotsblasten klarar av att hålla duken uppe så tung är den inte. Lägg ex. stenar i kanten av fiberduken då brukar den ligga kvar, köp inte de där fiberdukshållarna där man ska köra ner något igenom duken.
Ingrid på Västkusten
29-01-2003, 21:59
öp inte de där fiberdukshållarna där man ska köra ner något igenom duken.
++++++
Just det!
Det finsn smarta små gröna 'ringar' - clips på weibulls som håller fiberduken fingemang på plats när man använder vp-rör och Rättviksknut. elle rom man köper gardinstånskärfar ;-) en speciell ring med käft- de är suepr att hålla fiberduken på plats på rör utan ha sönder den -))
Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.