Full version: Avocadokärnor.....
lisselbo
Har sparat 2 avocadokärnor, men vet inte riktigt hur jag ska sätta dom.
Har ett svagt minne av att jag har hört att man bara planterar dom till hälften.
Rätt eller fel ?
mvh Marie
TeliaNet
har satt min kärna ed tandpetare i över en burk med vatten. den delen som roten skura ska vara i vatten inte den andra halvan. hos mig har den inte hänt mycket än på flera månader.
Kattgräs
Ställ hela anordningen varmt. Glöm inte att se till att vattnet når upp till kärnan.
lisselbo
CITAT (TeliaNet @ 19-06-2004, 11:05)
har satt min kärna ed tandpetare i över en burk med vatten. den delen som roten skura ska vara i vatten inte den andra halvan. hos mig har den inte hänt mycket än på flera månader.

Fattar inte riktigt,
"den delen som roten skura...."
mvh Marie
TeliaNet
vet inte vad jag skrev i all hast.
hoppas du förstår.
lisselbo
Hur länge behöver dom hänga över vatten och varför?
mvh Marie
Lassila
Jag tog hem ett par avocado kärnor från jobbet(jobbar på restaurang) och bara slängde dom i diskhon över natten i ljummet vatten och plantetrade dom i var sin kruka och bara vattnade och väntade ca en månad, nu efter fyra månader är dom ca en meter. Så jag tror inte att man måste göra så mycket för att få dom att gro. tongue.gif
lisselbo
Ok Lassila, tror jag testar ditt sätt.
mvh Marie
Lassila
http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=1...ssila&pid=12477
Så här ser dom ut nu i alla fall wub.gif
lisselbo
Va´fina.
Har äntligen kånkat hem lite blomjord, så nu ska dom ner.
~~Marie~~
Kattgräs
Nu har jag gjort som Lassila och lagt dem i vatten innan de planterades - och det fungerade hur bra som helst!

Aldrig mer "pinnar och vatten"-konstruktioner här....
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
izabelleask
Hej!

Jag är me intresserad av att sätta olika exotiska frukter, men avokadons stora kärnan gror ganska lätt och eftersom avokadon blir ett träd på cirka fyra meter ska man inte räkna med att få någon frukt här hemma!
å det är ju lite tråkigt!

Lyckat till Bella
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon