Full version: Pelar/Pyramidpoppel
Veronica66
Hejsan!

Detta blir mitt första inlägg här i forumet, nybliven medlem för dagen som jag är.

Jag undrar om det är någon som kan något om pelarpoppel. Hur hög och hur bred blir dom? Kan man klippa dom för att hålla höjden på ca 3 m? Hur tätt borde jag ha planterat träden? Jag har nämligen gått händelserna i förvag och grävt ner 9 st träd, nu står de med ca 1,5 m mellanrum. Meningen är att träden ska bilda en häck ut mot vägen.

Nu kan det ju tyckas märkligt att man köper och planterar något som man inte har en aning om men det finns en förklaring. Det står redan en ganska stor poppel där jag fortsätter planteringen och detta skulle vara en pyramidpoppel. Så sagt och gjort vi beställer 9 st för att bilda en häck tillsammans med det befintliga trädet. Så idag så sitter jag och tittar igenom några sidor om just pelarpoppel och inser då fakta... ohmy.gif Det äldre trädet på vår tomt är defenitivt inte pelarpoppel. Måtten som jag planterat efter är ju med tanke på hur brett och buskigt vårt träd är. Där för sitter jag nu här och kliar mej i huvudet och funderar på om jag är tvungen att gräva upp allt jag just planterat. Snälla, är det någon som vet?

Hälsingar
Veronica
Copycat
Hejsan Veronica ! Undra om det kan vara en Popolus tremula Erecta. Efter ca. 10 år är den 5 m. hög och 0.80 bred, slutmåttet är 20 m. x 1.5 m.Detta är en pelarasp. Sen finns det en häckpoppel som heter Popolus simonii Fastigiata. Mått efter 10 år 8 x 3 m. Färdigvuxen 10 x 4 m. Hoppas att du blev något klokare på detta. Vet du vad dina träd hette så är det mycket lättare. Välkommen till ett underbart forum föresten, hoppas att du ska trivas. wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns en pelarpoppel som heter Populus nigra ´Italica´ (=Populus nigra v. betulifolia 'Plantierensis' ) även den ska kunna bli uppåt 20-25m hög som maxhöjd. Har tyvärr inget mått på hur bred den blir men de exemplar jag sett tycker jag har varit ganska smala.

http://www.thornhayes-nursery.co.uk/thumbn...rtrait/P004.jpg

Jodå visst kan man klippa poppel men hur pelarpopplar ser ut ifall man toppkapar dem ofta vet jag tyvärr inte jag har bara sett dem som solitärer, inte i häckform.

http://home.swipnet.se/~w-30905/tf/poppel.shtml
Cilla
Hej och välkommen Veronica! Du är långt ifrån den första som köper och planterar något som inte är helt känt. Frågan är vilken sorts poppel du har.

Den smalaste poppel jag känner till är Populus nigra 'Elegans', en klon av Populus nigra 'Italica'. Den blir ca 1,5 meter bred och sisådär 10-15 meter hög, dvs lägre än de flesta andra.

Jag har inte heller sett pelarpopplar toppkapade i häck, vet inte hur de tar sig och om de grönskar nerifrån och upp om man gör det. Det borde vara lättare med en annan sorts poppel som lättare förgrenar sig lågt vid beskärning.

Däremot används pelarpopplar ofta som höga vindskydd och avgränsare. De är mäktiga och mycket funktionella som sådana när de växer fritt. Brukar planteras med åtminstone några meters avstånd, men kan säkert planteras så tätt som du gort också - beroende på vilken av pelarpopplarna det är fråga om förstås.

Problemet med för tätt växande träd är att delar av dem skuggas och grenverken dör, men för det mesta brukar de skjuta nya skott där det finns ljus och det döda behöver inte synas mycket.

Populus nigra Italica, en av varianterna

Populus nigra, en av de smalare varianterna.

Populus nigra, förmodligen en av Italicavarianterna

Populus tremula, asp - en av varianterna
MariaS
Min sambo tackar och bugar. Poppel= ny dränering inom 7 år med ett avstånd av 25 meter till poppeln!
Oavsett storlek och beskärning=Ny dränering. Poppel ÄLSKAR vatten och dräneringsrör!!!!

MariaS
Cilla
Jajamän, det gör de, och duktiga att hitta vatten är de också. Jag har sett poppelrötter i avloppsrör på video i Malmö. Riktigt spännande filmer. Det är som att träden känner eller vet att längs de där rören (även i plast) någonstans kan man komma in och få vatten.

Det är bara att gräva upp och lägga fiber- och skyddsduk om dem. Rören alltså. tongue.gif
Veronica66
Hej igen!

Wow, detta funkar verkligen. Tack för all hjälp. Poppeln som jag har är nigra italica. På de svar jag fått så verkar det ju som att jag inte har satt dom för glest i alla fall. Jag menar det är ju lättare att gräva upp ett par om det skulle behövas än att kompettera och gräva fler gropar rolleyes.gif Sen hoppas jag bara att det inte blir de första åren som träden kommer upp till maxhöjd eftersom det kommer att se mycket märkligt ut hos oss.

Igen, tack så mycket och kram till er alla.

Veronica
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon