annaridell
Hejsan! Jag var på besök på en jättestor örtagård och mannen som äger den berättade om en växt som innehåller ett ämne som påminner om östrogen. Munkarna fick äta det för att minska lusten och de trodde att det skulle fungera för nunnorna också. Men icke. Nån som vet vad den växten heter?
Christoffer
Jag vet inte om munkar åt det, men det enda jag känner till som skulle minska sexlusten hos män är humle, men jag är säker på att det inte är den du menar...
annaridell
det var en rätt låg växt har jag för mig.
Christoffer
I två av mina örtböcker står det att Vinrutan (Ruta graveolens) var
obligatorisk i munkkloster och var till för att dämpa könsdriften hos munkarna. Den växten är rätt låg.

Vad var det för trädgård du såg? Det låter onekligen intressant.
annaridell
Ja tyvärr la jag aldrig namnet på minnet. Men jag har för mig att den låg i bohuslän. Jag gick trädgårdsutbildning på Dingle i Bohuslän och flera klasskamrater som var därifrån trakten pratade om att den örtagården/odlingen var vi tvungna att se. Det var en gammal man som hade det då, och han sa att han skulle vilja sälja. Detta var för två år sedan cirka. Han hade allt möjligt. En avdelning med "häxörter", en med stenpartiväxter, och stora stånd med slide m.m m.m. Jag kan fråga läraren som var med om de har namnet....
Mocca
Den heter munkpeppar smile.gif
annaridell
ok, vad är det vetenskapliga namnet och hur ser den ut??
Kajsa
Om Munkpeppar
Leta på google under namnet då kommer det upp en massa sidor, men det var svårt hitta bilder, men det är en buske.
Tesa
Örtagården du besökte var förmodligen Jimmefors örtagård i Brastad och den gamle mannen Kurt Jimmefors själv......Jag kan berätta att örtagården ne är såld och skall drivas vidare i"Jimmefors anda" men med nytt namn
Lysekils örtagård AB
gammelnalle
CITAT (Christoffer @ 19-06-2004, 12:00)
Jag vet inte om munkar åt det, men det enda jag känner till som skulle minska sexlusten hos män är humle, men jag är säker på att det inte är den du menar...

Då skall jag genast riva ner de humleplantor jag har......

fast jag trodde att öl STIMULERADE det samma... hm hm hm... åtminståne på mig.... sleep.gif sleep.gif smile.gif smile.gif

tongue.gif tongue.gif
Mocca
Hihi.....beror kanske på att du inte är släkt med munkarna wub.gif wub.gif wub.gif ......eller nunnorna heller för den delen laugh.gif
annaridell
Det e luuugnt. Att titta på humle kan inte va farligt. Istället så borde de vara uppmuntrande, påminner väl lite om eva o adam o deras fösrta kläder!!! smile.gif
Mocca
Haha.....den var go Anna........det är kanske därför Nallen tycker den är stimulerande...... laugh.gif
Christoffer
"Under medeltiden användes odörten av munkar och nunnor för att dämpa könsdriften."

Så står det i "Örtmedicin och växtmagi", men jag tror knappast
att någon vill använda Odört.
Magica de Hex
Följande citat är hämtat ur en skrift om örter och örtagård från Bredaviks örtagård där de skriver om Ruta (Vinruta), Ruta graveolens:
" Ruta äten av man minskar i honom sköran lust och hos kvinnan ökar den kärleken."
Jill-Ulrika
CITAT (Tesa @ 20-06-2004, 22:55)
Örtagården du besökte var förmodligen Jimmefors örtagård i Brastad och den gamle mannen Kurt Jimmefors själv......Jag kan berätta att örtagården ne är såld och skall drivas vidare i"Jimmefors anda" men med nytt namn
Lysekils örtagård AB

Var där förra sommaren. De hade även P-platser för kvastar och en fantastisk fin belladonna. Hoppas inget av det förändras nu, gillar att de ska finnas djur där också:lol:
Magica de Hex
Ett plus med p-plats för kvastar. Hi,hi...... laugh.gif
Apropå belladonna såg jag en del intressanta inlägg sedan tidigare. Vill starta en ny tråd i detta ämne om giftiga växter.
nejlika
Det kan ha varit kyskhetsträd.
Christoffer
Vilken läcker Örtagård. Och jag som varit i Lysekil då och då och inte tänkt på att det kunde ligga något så fräckt där!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon