Mi70
I våras fick jag ju ta ett tiotal buskar från föreningen. De är låga, ca 40-50 cm höga, ser ut som någon slags rosbuske, och blommar vad jag minns från förra året med små rosa blommor och får nypon på hösten. Stam och grenar är taggiga, men taggarna är ganska mjuka, ej hårda och styva. Den har ännu inga knoppar. Grenarna växer liksom rakt upp ur marken, ej från en gemensam stam som ädelrosor. Någon föreslog förut the fairy (innan jag hade bild), men efter att ha sett den på zetas ser jag att min ros har mycket mindre blad.

Vad är det för buske???

Lajo
Ser lite ut som Rosa Rugosa, tycker jag.
/Lasse
Den virutella floran
Mi70
Hej Lasse!

Jag tror inte det är rosa rugosa, för de blir jättestora och har också större blad och blommor. Denna busken blir bara ca 40-50 cm hög, och blommorna är som jag minns dem, docksmå, kanske 3-4 cm i diameter. Kanske blir det lättare att gissa då den blommar, återkommer då med fler bilder, så kanske någon kan lösa mysteriet!
Åsa, mälardalen zon 2
Kanske någon slags dockros (Rosa nitida) men jag kommer inte ihåg om de brukar ha sådär taggiga grenar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon