Mi70
Har ju som projekt sedan i höstas att omvandla en del (en ganska stor del av) av min lilla radhusträdgård till ännu mera rabatt, UTAN att gräva bort grästorven. En utmaning med andra ord. I höstas lade jag en slingrande rad av kantsten, innanför vilken jag har planterat växter sedan i höstas. Jag har lagt på kompostmaterial på gräset för att se om det kvävdes, vilket lyckades ända fram till för några veckor sedan, då gräset började tränga igenom. Då lade jag tidningar omlott på hela gräsytan i rabattområdet, och ända upp runt om växterna. Ovanpå detta lade jag massor av gräsklipp. Hittills funkar det bra, jag fyller på med mera tidningar och mera gräsklipp vid behov. Ytan mellan växterna är ogräslös, och inga grässtrån tittar upp, endast torrt gräs emellan. Varsågod lite bilder! Växterna jag har här är allt möjligt, dagliljor, rudbeckior (magnus, green wizzard, samt en gul), flox, vallmo, rosenstav lila och vit, rosor, solbrud, smultronplantor som revar sig och blir marktäckare, förgätmigej, bergsbambu, sommarmalva, afrikas blå lilja, dahlia mm. Bland buskar och träd har jag en trollhassel, ett persikoträd, en tvåstammig rönn och en nyköpt svart fläder (black beuty) som får rosa blommor, samt en rönnsumak. Tack vare att jag även slängt på en hel del kompost har jag oväntat fått en hel liten grupp av något som jag tror måste vara zuccini eller pumpa, se den andra bilden! Jag har även slängt på en hel del ettåringar, vallmo, solrosor, rosenskära, sommarklint.

och från andra hållet...

Jag vill också visa hur lånt mina små persikor har kommit! Min Frost blommade förra året endast på två grenar men jag fick ändå 30 persikor. Iår har hela trädet blommat för första gången, och hela trädet är trots krussjuka blad, fullt av små ludna persikokart! De är så söta att man vill klappa dem! Se här:

Mi70
Oh, jag glömde att visa bilden på hur min bambuvägg med elefantgräs och belysning börjar ta sig! Elefantgräset har vuxit riktigt mycket, och jag kan faktiskt i mitt huvud redan höra hur det rasslar mot bambuväggen! Varsågod en bild:

Cilla
Vad fint det blir! ...och ditt persikoträd tillhör verkligen de finare!
God skördelycka i år!
TeliaNet
lite avis är jag allt.
men jag är däppig för min skanner har slutat funka.
Hannele
Härliga bilder!
renate
Jag älskar persikor men i zon 4 är det ingen ide,jag får skörda i Konsum.Så söt de små Persikorna är.det blir säkert fint i dina rabatterna.
Renate rolleyes.gif
kerstin z5-6
Så fint det blir hos dej !! laugh.gif
Själv har jag påbörjat projekt men inte hunnit med bilder -än -
*Felix matte*
Så fint du har i din trädgård.
Jag har kikat på dina stenläggningar och bord mm.... wub.gif
yla
häftigt
det är kanske så jag ska göra för att bli av med det som växer i mitt blivande kryddstenland
bra du har gett mej ideer
hm hm kommmer rapporter nångång bara jag kommer igång

jättefint blev det iallafall ditt land rolleyes.gif
Sanna_G
Vilka härliga bilder! Roligt med inspiration!
biggrin.gif biggrin.gif

// Sanna
eml
Jättefint! Hur har du satt ihop stängerna i din "bambuvägg"?
amaira
Häftigt med persikoträdet! På bilden ser de ut som små lampor...
Härligt med projekt som får växa fram.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon