Full version: Röda vinbär
Inga från Närke
Hej

Vad har hänt med mina röda vinbär. De omogna bären har blivit orangefärgade.
Vad kan det vara? Vad skall jag göra?
De svarta och vita ser uta att må bra.
Kattgräs
Här finns lista på olika sjukdomar hos vinbär som jag fick på GOogle:
http://www.obergs.se/vaxtdoktorn/barbuskar...bar_vinbar.html

Har ingen erfarenhet av röda vinbär, men mina svarta blir inte svarta förrän de mognat helt. Kan dina röda helt enkelt vara på väg att mogna?
Inga från Närke
Nej det är fel färg. Det ser ut som rost och mera orange än rött. Tack för sidan skall kolla på den. /Inga
Cilla
Kan vara vinbärsrost, Puccinia ribis. Bladen brukar också angripas och få
små bruna prickar med gula ringar.

Detta är en svamp som endast angriper röda vinbär. Angripna delar tar man bort och bränner, och om busken är tät glesar man ur för att få snabbare upptorkning på blad och grenar vid fukt och regn.

Starrost, Puccinia caricina, har jag bara sett på krusbär men den kan också angripa vinbär. Den kan göra krusbärskarten gul-röd-oranga och brukar också ge buckliga gulröda fläckar på bladen. Om det är denna är åtgärden densamma - samla löv, kart och bränn.
Inga från Närke
CITAT (Cilla @ 21-06-2004, 01:23)
Kan vara vinbärsrost, Puccinia ribis. Bladen brukar också angripas och få små bruna prickar med gula ringar.

Starrost, Puccinia caricina, har jag bara sett på krusbär men den kan också angripa vinbär. Den kan göra krusbärskarten gul-röd-oranga och brukar också ge buckliga gulröda fläckar på bladen. Om det är denna är åtgärden densamma - samla löv, kart och bränn.

Tack Cilla. Jag skall ut kolla på bladen men just nu har jag inte sett något på dem, ska kolla nogare. Den är nog lite för tät, jag är inte så kunnig på att klippa tyvärr men skall försöka glesa den mera.
Kan man göra detta nu fast det är bär på?
Har planterat en krusbärsbuske mellan röda och svarta vinbären men den ser fin ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon