Full version: Pyrex-n
Pillan
Jag börjar tror att min intensiva bekämpning av löss har skadat växterna. Vresrosorna har bladen svartnat på. De ser otroligt trista ut.

Vi har haft otroliga mängder löss. Bara 2 dagar efter besprutning så är de tillbaka i mängder.

Någon som har lyckats med samma sak som mig? Kommer rosorna igen? De var så fina med mängder med blommor och knoppar.

Finns det något annat man kan ta som inte skadar växterna, såpa verkar inte bita på våra "superlöss".

Allmänt tycker jag det verkar som det är ovanligt mycket löss och annan ohyra. Flera av grannarna har fått sian fruktträd kalätna, häggmisplarna får man handplocka larver. Tom kärleksörten har drabbats av löss vilket jag aldrig har sett.
gmasterb
Tror att det kan bero på att du sprutat för nära. Det gäller att stå 40cm ifrån växten när man sprutar.
Växterna kommer troligtvis hämta sig men det kan ta lite tid. Ta bort dem blad som blivit "svedda"
//Stefan
Åsa, mälardalen zon 2
+Sprutning i solsken kan också ge skador på växterna.

Det verkar vara ett riktigt ohyreår i år själv använder jag klämmetoden för att ta bort det värsta av lössen helt kan man nog aldrig utrota lössen och lössen tar inte död på växterna.
Pillan
Jag har sprutat fö nära! Det kommer redan nya blad på vissa ställen. Vresrosen tycks vara full med överlevnadsinstikt smile.gif. Vilket kanske är tur för nyblivna trädgårdsägare!
Jag har börjat klämma istället. Då är lusen garanterat borta wink.gif!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon