Full version: Fruktkärnor
el_fishko
Jag har sparat äppelkärnor som har fått torka i solen några veckor samt en nektarinkärna som har legat i solen någon vecka+avocado.

hur/när ska man börja odla dem om det ens går?
maimiti
Vi har sått alla möjliga fruktkärnor genom åren, fast det mesta har slängts. För ett par månader sedan planterade vi kumquat och den är en 3-4 cm hög nu. Sonen planterade en äppelkärna i skolan för några månader sedan. Nu har vi "sommarvårdnad" om trädet som är drygt 30 cm högt. Så visst går det.

I skolan gjorde de som vi här hemma, tryckte ner kärnan en centimeter under jorden och höll en aning fuktigt tills det vuxit upp en bit. Det är faktiskt himla kul att se det gro ;o)
annaridell
men du vet säkert att det inte blir samma frukt från frösådden som äpplet du åt.
Christer i Falköping
Äplem brukar behöva kyla för att gro, men jag tycker du kan pilla ned dem i krukor nu och ställa ute. Håll dem fuktiga hela tiden. Även nektariner/persikor och aprikoser kan behöva kyla för att gro. Så här gör jag med dem:
http://www.alltomtradgard.se/gardeninglist...=alfa§ion=P
Men om de börjar gro nu, får du ju problem med övervintringen med de små träden. Äpplen mår bäst av att få övervintra ute redan från start, men de kommer att gro såpass sent att de kommer att få svårt med kylan. Även nektarinen mår bäst av en sval övervintring. Så har du ett svalt och ljust ställe att ha den över vintern blir det bäst.
Christer.
el_fishko
CITAT (Christer i Falköping @ 19-06-2004, 20:38)
Äplem brukar behöva kyla för att gro, men jag tycker du kan pilla ned dem i krukor nu och ställa ute. Håll dem fuktiga hela tiden. Även nektariner/persikor och aprikoser kan behöva kyla för att gro. Så här gör jag med dem:
http://www.alltomtradgard.se/gardeninglist...t...=alfa§ion=P
Men om de börjar gro nu, får du ju problem med övervintringen med de små träden. Äpplen mår bäst av att få övervintra ute redan från start, men de kommer att gro såpass sent att de kommer att få svårt med kylan. Även nektarinen mår bäst av en sval övervintring. Så har du ett svalt och ljust ställe att ha den över vintern blir det bäst.
Christer.

ok, så jag kan fixa det redan nu?och kärnorna ska alltså inte ner under jordytan?
Christer i Falköping
Jodå, de kan pillas ned om du vill. Anledningen till att jag har dem ytligt är för att ha bättre koll på dem och för att spara utrymme. Eftersom jag lagt dem i små lådor i kylskåpet är det enklare att se om det blir något problem med dem. Ibland händer det ju att fröer börjar mögla, då är det enklare att göra något åt problemet om de ligger ytligt.
Christer.
el_fishko
varför ska man ha dem ute?klarar de inte att vara inne under vintern?frukten är ju från tropiska länder wink.gif
maimiti
Jag har aldrig kylt någonting jag planterat, så jag undrar om det verkligen är nödvändigt. Äppelkärnan i skolan grodde så fint utan nedkylning.
En gång testade jag med att klippa av ändarna på apelsinkärnorna och då blev det två plantor av varje kärna!

Avokadon och nektarinen bör nog stå inne under vintern, även äppelträdet om du har det i kruka. Det är inte riktigt samma sak att stå ute med rötterna i öppna jorden som att stå i kruka. Tropiska frukter klarar inte den svenska vintern.
Christer i Falköping
Avokadon måste stå inne under vintern. Men med äpplet är det inte lika säkert att det går bra inne. Jag har t.ex. två små äppleträd ute i trädgården, som kommer från 'Granny Smith' äpplen. De kommer ju från varmare delar av världen, men mår bästr av att stå ute ändå. Det blir för varmt, mörkt och torrt om du har dem i ett vanligt boningsrum. Det gör att de ofta drabbas av sjukdomar och dör om de står i boningsrum. Men har du ett svalt och ljust utrymme går det säkert bra att ha det där. Nektarinen kan stå ute om vintern i de mildare delarna av landet, men ett ljust svalt utrymme går också bra. Problemet med att ha dem inne är att man måste vara riktigt ordentlig med vattningen. För mycket/lite och de dör.
Christer.
el_fishko
nu har jag satt ner några citron och apelsin-kärnor tongue.gif hur lång tid tar det innan jag kan förvänta mig att nånting kommer upp?
Christer i Falköping
Det brukar gå rätt fort, men ibland trilskas de. Någonstans mellan någon vecka till kanske två månader.
Christer.
joli
Hej

Låna "Att sätta kärnor och frön" av Efraimsson, Ralf, på ditt bibliotek. Rolig bok med bra bilder. Han tar upp de flesta frukter som finns i våra butiker. Finns inte att köpa på bokhandeln men går säkert att beställa någonstans på nätet om du vill ha en.

Lycka till!!

/Joli
Orchid
I länken om hur man odlar persika stod det att man kunde spruta atamonlösning på odlingen om det började mögla.
Vad är atamonlösning och vart kan man köpa det + är det nödvändigt?
bell
Sätter du frön från äpplekärnor så blir det inte gott att äta ,när du får frukt på det.
Har provat trädet var 2m högt massor med frukt ,men sura.
Sätt kärnan med en plastpåse över inte helt täckt så får du ett träd .
bell
TeliaNet
när de tropiska växterna tittar upp så kan ni sänka värmen och ställa dem ljust.
gemensamt är att de ska övervintras ljust, fiktigt och runt 10-15*C.
gärna med tillskotsbelysning som typ HPS, MH, lysrör eller glödhalogen med färg temp 3000*K.
Christer i Falköping
Atamon använder man när man gör sylt och saft. Det förhindrar att det möglar. Möglet som kan komma på fuktig jord, kan gå över på det man sått så att det dör. Men nödvändigt är väl till att ta i. Det brukar komma om det är för fuktigt i jorden. Svårt att få rätt balans på fuktigheten ibland. Atamon går att köpa i vanliga livsmedelsbutiker.
Christer.
annchapanncha
Är det inte så att just äppelträd är ympade på andra träd?

Därför blir det inga goda frukter. Utan små sura kart.

Har jag hört.
Christer i Falköping
Mjä, det är inte riktigt sant att alla frösådda äpplen blir surkart. Jag har ett vildäppleträd i trädgården som ger små, men väldigt goda äpplen. Anledningen till att man ympar är ju att man vill ha en speciell sorts äpplen. Det går ju bara vid ympning, eftersom frösådda äpplen inte blir samma som moderträdet.
Christer.
annchapanncha
Okay, då förstår jag.
Orchid
Hej!

Är det någon som vet om man kan odla kärnan från en dadel?
Någon som provat?

mvh
el_fishko
ok nu har jag fått upp en citruskärna. det dumma är bara att jag inte vet om det är apelsin, citron eller satsumas. när kan man se vilken sort det där ? rolleyes.gif
TeliaNet
när den ger frukt! tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon