Jag såg på Coop härom dagen att de sålde "äkta Ginseng träd", en välvuxen planta med flera grova rötter för 325 kronor. Jag blev vääääääääldigt sugen!! Någon som har erfarenhet eller odlat den? Överlever den i inomhusklimat?
Tacksam för alla synpunkter!
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
20-06-2004, 09:15
Är inte Panax ginseng en perenn som blir runt 60-90cm hög?
Enligt USDA zoner är äkta ginseng härdig i zon 6-7 så ev. kan den gå bra att odla utomhus hela året i milda delar av sverige. Tror inte detta är en växt som trivs inomhus den passar i lite halvskuggiga Woodlandmiljöer. Ev. ifall man bor där ginseng inte är härdig så kan det nog gå att odla i stor kruka och ställa växten kallt men frostfritt över vintern ex. i förråd, jordkällare. Kanske det också kan fungera på friland även högre upp i sverige ifall man täcker växten med ex. löv, presenningar och liknande som man kan göra med ex. fuchsior.
Jo, Åsa, det kan nog stämma att den var i den höjden, rötterna stack liksom upp ur jorden som grova stammat och överst hade den ett grönt rufs högst upp. De visste narurligtvis inget om den utom attt den skulle vara äkta... Jag kanske ska ta ett foto och visa dig så kanske du kan tala om om det är äkta vara... Tack för ditt svar så länge i alla fall!
Mvh
Fenja
Ginseng utvinns ur Gingko Biloba. Den finns på Välaplantor bl a. De hade ett flertal som var över 3 m höga. Inge dyra heller.
Åsa, mälardalen zon 2
20-06-2004, 12:34
Ginseng och Gingko biloba är inte samma sak.
Ginseng utvinns ur roten hos växten Panax ginseng
http://www.naturaveterinaria.it/Natvetopen...img/ginseng.gifGingko biloba används också som naturläkemedel men det är inte roten som används, Gingko har inga uppsvällda rötter som ginsengen har. Hos Gingkon brukar det oftast vara bladen som används. Och de säljs under namnet Gingko biloba och de karaktäristiska bladen brukar också finnas på förpackningen.
http://www.landscapedesignbymjm.com/Gingko...iloba_close.jpg
Japp......du har rätt Åsa. Fel av mej
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.