Full version: Dammstart
pimpim
Vi har för avsikt att bygga en damm, med guldfiskar som ska vara där året runt. Vad ska man tänka på? Vi vill gärna ha tips om storlek och djup och tillvägagångssätt. Hoppas att någon kan hjälpa oss. Vi bor i zon 1.

Pia
tullmejs
Det jag vet om dammar kan sammanfattas på ett visitkort, men i strid mot vad man kanske tror är en större damm mer lättskött, stabil, än en liten.

Oftast gör man väl trädgårdsdammar i avsatser, med en sumpzon i kanten, en lite lägre nivå, en bottennivå och en "djuphåla" på en dryg meter eller så.

Hela dammen skall inte vara utsatt för full sol, men ett skuggande träd innebär löv och elände. Så flytbladsväxter är nog väsentliga.

Ja, ungefär där ändar min kunskap. Dammar är nu så pass poppis att det finns rätt mycket information för den som söker...
MariaS
.
pimpim
Tack för svaren. Din hemsida MariaS har jag lagt till i favoriter, den kommer vi att ha stor nytta av, tack.

Pia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon