sopskyffel
Hej,

Jag undrar hur man ska ta hand om sin sprättiväg. Jag fick 2 st skott ungefär i februari. Båda är ca 5 cm på höjden och har 5 blad. Skotten står i ett söderfönster.

Nu undrar jag hur man ska ta hand om dom? Ska dom torka ut mellan vattningarna? Klarar dom av att stå i ett fönster med sol hela dagarna (brukar vinkla bort solen med hjälp av persienen).

Hälsningar
Sopskyffel
tullmejs
Om jag tänker på rätt växt är de helt klart fördragsamma... vi lyckades visserligen döda våra, men å andra sidan har vi dödat ampelliljor och kaktusar också (det kräver en del nonchalans).

Så vattna lite nån gång så blir säkert allt bra.
GoSatta
mina står i ett söderfönster med nästan full sol och dom trivs bra. Dom är sådda från frö och har nu en 15 - 20 blad och växer så det knakar. Dom ska tydligen torka ut imellan vattningarna men det är jag personligen rätt dålig på men dommväxer endå. Blir väl lättare nu ommdet bli varmt nångång.
Sulawesii
Jag höll på att ta död på min när jag löd rådet att den skulle torka ut rejält.
Emser
Jag skötte min som vilken annan växt som helst - jag vattnade den ca 1ggr/vecka och lät den stå i ett norrfönster men den har stått ute på min söder balkong och mått bra av det också. Nu är den ca. 1m hög!
Ti bee
Fullständigt normal skötsel, ganska mycket sol och lite vatten då och då.
De frodas t o m i för små krukor har jag märkt, fast vi har bytt upp dem nu. rolleyes.gif
En lite djupare kruka kan vara en idé, i alla fall inte en grund kruka, för de blir lätt lite tippande och gängliga.
Väldigt lättskötta växter.
smile.gif
Lady Hamilton
Sköt den som en vanlig krukväxt, men,AKTA DIG FÖR BLOMSAFTEN (- den kan ge brännskador på huden) om något blad skulle lossna, min erfarenhet är att den praktiskt taget är omöjlig att döda
Hälsningar Hammis tongue.gif
sopskyffel
Hmm okej då vet jag. Får försöka att inte vattna så mycket. Det räcker alltså i genomsnitt en gång i veckan när den står i söderfönster?

//sopskyffel
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon