|
tullmejs
20-06-2004, 07:18
Hypertufa, det hypade materialet som oftast är cement, sand och torv i lika delar, har jag inte hittat mycket om här i forumet.
Oftast gjuts odlingskärl, för min del är olika plattor mer intressanta - ren betong är lite tråkigt, så varför inte prova med lite organiskt inblandning...
Jag hade av en händelse betong hemma, men gillar inte riktigt torv - en knappt förnybar resurs, ni vet.
Så jag provade lite; tog först lika delar färdigblandad grovbetong (finbetong hade varit bättre) och kompost, sen 2 delar betong 1 del kompost, som verkar bli bättre.
Erfarenheter när det gäller cementbaserade projekt efterlyses!
tullmejs
14-07-2004, 16:11
Det var inte så mycket respons ;-)
Jag gjuter på; provar lite olika jag har hemma. Sågspån, lecakulor, gamla jävla gipsskivor jag inte vet vad jag ska göra av... lite bortglömd müsli kanske?
Jag har ingen betongblandare; blandar till lagom till en platta i taget med sån där omrörare till borrmaskin. Rätt smidigt, men svårt med vattenmängden! (eftersom det är olika mix + slarvig mätning varierar åtgången).
Annelie
14-07-2004, 18:14
Gjuter gör jag ju.. men jag använder alltid bara "ren" bruk! Och det var väl alternativ du var ute efter?
CITAT (tullmejs @ 14-07-2004, 17:11) Det var inte så mycket respons ;-)
Jag gjuter på; provar lite olika jag har hemma. Sågspån, lecakulor, gamla jävla gipsskivor jag inte vet vad jag ska göra av... lite bortglömd müsli kanske?
Jag har ingen betongblandare; blandar till lagom till en platta i taget med sån där omrörare till borrmaskin. Rätt smidigt, men svårt med vattenmängden! (eftersom det är olika mix + slarvig mätning varierar åtgången). bruk ska vara så pass mkt vatten i att det går att göra bollar med händerna, men händera ska inte bli våta.. akta dig dock för att inte ha handskar på dig när du arbetar med cement/bruk
tullmejs
18-07-2004, 20:18
CITAT (Ralf @ 14-07-2004, 19:54) bruk ska vara så pass mkt vatten i att det går att göra bollar med händerna, men händera ska inte bli våta.. Hmm, funkar det verkligen så fort man kan göra en boll? Därifrån skiljer det rätt mycket vatten tills handskarna blir lite våta. Sen är det en grej jag inte helt begriper mig på; efteråt ska det ju vara så fuktigt som möjligt. Man kan tom gjuta under vatten. Men var går gränsen mellan före (så torr blandning som möjligt) och efter? Kan man dränka plattorna så fort betongen är nerbankad? Hajjar inte. Sen tillkommer problemet att jag alltid, tvångsmässigt, ska ändra på saker och undviker beprövade metoder... nu blandar jag bland annat in sugande material, så jag vet ännu mindre än innan hur det är, blir och ska vara med vattenmängderna :-) Vad tror du händer om man blandar i flytspackel? *helt rubbad*
Anna i Örsjö
18-07-2004, 21:40
Hej!
Överlämnar svaret till gubben.
Ja vad svarar man .Alla sätt är bra utom dom som e sämre .Jag tror jag fortsätter att läsa om era slutsatser efterhand, men vad angår flytspackel så får det finnas en gräns. Eller hur!? Nä, fortsätt laborera med cementblandningarna, men vad jag vet så äter syran i torven på cement så den vittrar på ganska kort tid. Men som sagt allt går att prova så lycka till.
Hälsningar från Örsjö i Skåne
tullmejs
19-07-2004, 11:45
Torv; ja det är poängen att det vittrar ur och blir poröst. Själv gillar jag nu inte torv, men det är poppis.
Flytspackel har jag lite överskott av, därav frågan. Vad tyder på att det skulle vara helt fel?
9 gjutna plattor, 4 i formen. Färgen visar sig bli förvånansvärt enhetlig; det skiljer men bara lite. Den ljusaste är ren betong, den mörkaste är betong + sågspån. Gips+betong blir mörkare än betong, och tycks bli rätt stadigt. (Har gammalt gipsskiveskrot som jag passar på att slänga i).
Jord, som jag använde i de två första, är sannolikt ingen bra idé, dessutom är kompostjorden för fin för att öda.
Anna i Örsjö
23-07-2004, 20:42
TJENARE .nä har du överskott på flytspackel så i med det de kan ju inte ha så stor betydelse det påverkar inte cementen i den utsträckningen som torven ändå ,så de kan nog ändå funka .
hälsn Göran örsjö
tullmejs
23-07-2004, 23:31
Tjenixen, 8 plattor med varierande andel utjämningsmassa väntar i formen, såg att den är fiberarmerad så det är ju kul. Hittills har jag lyckats anteckna proportioner och håller isär plattorna, så man kan utvärdera med viss säkerhet om några år... däremot havererade systemet att märka plattorna, så det räcker med en ogenomtänkt omflyttning så är informationen förlorad :-)
Förr eller senare får jag bestämma till vad jag ska använda dem också...
Ingrid på Västkusten
27-07-2004, 21:41
Hypat och hypat - själv gör jag sådant som hör hemma på 2000-talet d v s betong perlit och torv, armeringsfibrer och vattentätqare. Sand är ute  och gör dem TUNGA! Man kan skoja till det enormt med plattor och olika sorters pigment  formar också - ett helt skojigt kapitel det :-D Hälsar ingrid
tullmejs
28-07-2004, 20:47
Har också i perlit... mest för skojs skull dock. Är det bättre än lecakulor tro? Lite lättare men mycket klenare är mitt intryck. Nuvarande favoritrecept är betong, gips (brunnen) och flytspackel. Fast det hänger mer på vad som finns hemma i överskottshörnet än nåt annat. Dessutom får tiden utvisa vad som funkar i längre loppet...
Helst skulle jag syssla med nåt som passade på 1700-talet, men där var jag minsann för lat!
Har provat med lite pigment men fick inte mersmak.
Tröttnar så sakteliga på plattor, överväger nån slags kruka härnäst...
(Sist en petig anmärkning: betong är cement+sand!)
Åsa, mälardalen zon 2
02-08-2004, 16:23
Hur mycket finbetong kan man räkna med att det går åt per person under en eftermiddag (2 1/2-3 timmar)? När man ska gjuta lite rabarberblad, bergeniablad, hostablad + ev kanske lite små krukor. (OBS! Det är 16-åringar som jag tänkt gjuta med de kanske inte är riktigt lika effektiva i sitt arbete som vuxna)
hmm omöjligt att svara på men jag tror jag skulle ha 1-2 säck/per person. .. Och glöm ej handskar!!! Jag kör med "Kirurghandskar", köpta på apoteket, ca 1 kr st...
tullmejs
03-08-2004, 01:11
Skulle knappast tro att en säck per person går åt.
Jag gillar lite dyrare handskar, gula gummi-. från domus :-)
Annelie
03-08-2004, 09:44
Tja, jag gjöt ett ganska stort rabarberblad och ett mellanstort fågelbad - till det gick det en säck med bruk. Jag har lärt mig att det går åt mer bruk än vad man tror i alla fall
tullmejs
12-09-2005, 03:42
Jaha, nu har det gått ett slag. Av tjugoen plattor sprack några (plattorna är långsmala, ganska tunna och ligger slängda på gräs, jag har trampat omkring på dem), men fyra vittrade rentav sönder! Föga bra.
Tyvärr kan jag faktiskt inte dra särskilt många slutsatser om fungerande blandningar. Det var inget "tillsatsmedel" som alltid ledde till elände. Antagligen handlade det mer om hur duktigt jag gjöt, med vattenmängd och packning.
Det är bara dem med jord i som har fått mossa. De är snyggast också.
En uppdelning med botten i ren betong (eller utjämningsmassa då :-) och ett toppskikt med 50% jord i tror jag kan vara bra. För mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|