Full version: Slanggurkorna gula
AnkiHbg
Hej
I mitt uterum odlar jag en massa grönsaker bl.a slanggurkor!
Jag har nu skördat 2 st jättfina o goda gurkor, plantan är stor och frodig.

Jag har kapat toppen för jag trodde att plantan skulle få mer kraft till alla dom gurkor som är på väg?? Men såg igår att nästan alla smågurkorna blivit gula vissa har redan skrumpnat, kan det ha med för lite vatten eller att jag kapat toppen el något annat???

Anki i Hbg
Åsa, mälardalen zon 2
Har du kapat en stor bit av toppen kan det ha en liten inverkan det är bladen som samlar in näring för att växten ska orka sätta frukt. Men annars är det ganska normalt att smågurkor gulnar ibland det händer att gurkan sätter för många frukter och då gör de sig av med de som inte plantan orkar med. +Dålig pollinering kan också få smågurkor att gulna och trilla bort. Är bladverket frodigt och grönt så är det ingen fara då lär det komma nya blommor och frukter.
AnkiHbg
Tack för svaret...då ska jag bara plocka bort dom som är gula, om det är dålig pollinering ska jag då skaka växten eller pensla på smågurkorna??

Kram Anki
Åsa, mälardalen zon 2
När det gäller gurkor kan det finnas många olika slags blommor. Vanliga hederliga gurkor har skilda han och honblommor så där tar man pollen från en hanblomma och placerar på pistillen i honblomman.

(Numera finns det även gurksorter som är partenocarpa och kan sätta frukt utan befruktning.)

Har du inglasat uterum som är igendraget nu när det är lite kyligt dra upp det under dagarna och släpp in insekterna så sköter de pollineringen. Men är det som det är här där man knappt ser några humlor, bin och liknande i trädgården (tror dagarna är lite för kalla) så kan man behöva leka insekt själv. Det går att använda pensel, det går även att bryta av hanblommor och plocka bort kronbladen och pensla med ståndarna som har pollen på sig.
AnkiHbg
Ok...tack.....gäller detsamma för melonerna ska man pensla dom små blommorna, vissa har en liten boll bakom blomman???

Mvh Anki
Åsa, mälardalen zon 2
Japp detsamma gäller för melonen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon