Ullet
Nu är den färdig i mitt huvud, nu ska den ned i jorden, måste bara flytta runt lite saker innan den är klar, men innan veckans slut så... biggrin.gif

Så här hade jag tänkt mig det hela:
Halvmåneformad mot en förrådsvägg i falurött, längst bak vita dubbla stockrosor, framför vita o lavendelfärgade riddarsporrar (tackar ngn här på forumet för dom, ja, för påsarna var det för blommor tackar man ju inte för *S*). Sedan vit rudbeckia, löjtnantshjärtan (eller nåt annat i cerise i den färgen framför riddarsporrarna. (Längst ram i kanten, varierat dvärgakleja i vitt o silverarv samt vit fjärilsviol) "Royal wedding" (vallmo) i mitten omgärdat av svart ormskägg. Sedan några plantor cerise röllika o purpurklätt.

Lite tungläst ser jag men ge mig gärna lite snälla konstruktiva kommentarer. Tänkte också sätta svarta tulpaner samt mina cerise/vitrandiga tulpaner där samt vita snödroppar. Det blir mkt vitt o ljust men det känns bra ändå... smile.gif smile.gif Ska jag sätta mer cerise? Mer svart? I såna fall vad? Ska jag ta Magnus istället för den vita rudbeckian (har båda hemma)?
Louise i Göteborg
Skall du inte använda förrådsväggen?

Klematis finns ju i alla nyanser så cerise borde gå att hitta även om jag inte på rak arm kan ge ett namn (inte min favoritfärg). Klätterros i cerise är tex Zephrine droughin (med reservation för stavningen).

Svarta violer är mysiga och lättodlade.

Fast jag tycker ditt förslag är fint som det är.........men du ville ha komenterer huh.gif

Jag har provat två sorters svarta tulpaner, stiliga men mkt kortlivade.

Hoppsan - nu såg ja detta om faluröd fasad, kanste vita klängväxter passar bättre. Eller c. fuxa - mörkt brun, nästan svart.
Ullet
Självklart vill jag ha kommentarer. smile.gif

grejen är den att maken är inte lika förtjust i idén att ha nåt klättrande, är rädd det ska förstöra den nymålade fasaden. laugh.gif Annars är förrådet inte så stort så jag tänkte att riddarsporrarna o stockrosorna skulle klä infasaden ganska bra o högt. Svarta violer lät bra o spännande.Ska kolla upp det...*skriver upp i min mentala komihåg-bok*
Fisan
Tips om svarta violer.. Du såg det säkert men OM du missade så hade Gröna Rum ett inslag om svarta violer o alla andra färger oxå... smile.gif
Nellie
Jag har också en nymålad husvägg, men vill ändå ha en spalje, så här gjorde jag.

Jag svartmålade tre armeringsjärn och najade ihop dem i toppen med en rostfri metalltråd. "Pyramiden" placerade jag i rabatten, ca 50 cm från huset, här klättrar nu en helt underbar småblommig vit clematis, på så sätt har jag fått upp lite höjd på rabatten snabbt.

Tips på vårlökar till din rabbatt, på Weibulls hemsida har jag hittat flera vita narcisser och en vit allium, där fanns även någon cerise allium.

Soliga hälsningar
Nellie
Fenja
Du har valt många vackra växter, men det känns som om det är mycket vitt... Blodnäva har en underbar cerice färg, trädgårdsgloxinia och phlox till exempel. Men jag har lite svårt att se det i bild framför mig, så ta inte det jag säger så allvarligt!
Mvh
Fenja
Ullet
Jag vill ha det mkt vitt, har en stor tomt o i det hörnet av tomten är det ganska mkt träd o då vill jag ha nåt ljust som lyser upp. Visst borde jag kanske ha mer cerise i den, men i såna fall kanske jag tar en japansk primula o nån bollviva, går trädgårdsgloxinia i zon 5? Phlox har jag, men jag hade tänkt ha dom närmare huset. Fast det är ju inget som säger att man inte kan ha på båda ställena. *S* Skulle kunna byta ut den vita rudbeckian mot Magnus istället?

Apropå pyramider, så har jag två "obelisker" som skulle kunna fungera i mitten av rabatten för där saknar jag nåt , då skulle kanske nåt som höjer sig. Cerise allium kändes inte tokigt, ska kolla Weibulls! Genast! *S*
Nellie
Hej Ullet.

Hittade en underbar allium hos Nelson, nr 415 50, Berglök.Nelson

Nellie rolleyes.gif
Ullet
Tackar, den var ju jättefin! Dessutom går den att plantera nu. *plus i kanten alltså* Det skrivs upp på "bra att ha listan" på en ggr. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon