Full version: Jordförbättring
Jörgen
Hej alla med vårkänslor.
Jag sitter ofta och bläddrar trädgårdstidningar av olika slag. Där kommer det ofta s.k expertråd om jordbättring av t. ex lerjord. Då tycker vissa att att det kan vara bra att blanda in en del sand och vissa andra att man absolut inte skall blanda in sand, för då blir som cement. Vilket är egentligen rätt? Jag har faktiskt provat att blanda in lite sandig skogsjord i min lerjord, men har inte märkt någon speciell förändring. I alla fall inte till
det sämre.
Jörgen i leran.
Cilla
Finkornig sand kan göra leran än styvare, medan grovkornig gör att lerjorden faller sönder bättre. I riktigt styv lera får man blanda i grus.
Om man har en riktig lerjord och blandar i humus (kompost, löv mm) bryts inte humusen ned så lätt, och man kan finna löv i en lera som ligger som fossiler... Grov sand behövs för att få ned luft och för att få vatten att röra sig snabbare i lerjorden (avdunstning och dränage) och få den 'snabbare'.

För att man ska märka skillnad när man blandar lerjorden med sand, annan jord eller kompost behövs stora mängder, ofta i flera år. Leran är förresten ypperlig grund - mycket näringsrik.
Ingan
Hejsan, här kommer ännu ett exempel från mitt trädgårdsland (vet ej om det är så rätt egentligen).
Det som kom ut ur kompostkvarnen lade vi längs gångarna i landet, blev jättebra att gå på. Över köksväxterna lade vi också gräsklipp, täckodling, och allt detta grävde vi sedan runt till hösten. Blandade också ner lite kompost, kogödsel odyl. Sommaren efter var det klart förbättrat, vi kunde s.a.s inte längre dreja krukor av jorden. Nu antar jag att denna procedur får fortlöpa varje sommar och höst.
Täckodling skall ju vara bra, fukrighetsbehållande, näringsberikande och det underlättar också ogräsbekämpning.
Hälsningar Ingan
Jörgen
Tack Cilla för att du klarade upp detta lilla dilemma.
När dom häringa trädgårdstidningarna pratar om sand, då säger dom inte så mycket om den skall vara grov eller fin. Men tänker man logiskt så sjävklart så skall den vara grov. smile.gif
Cilla
Jag har samma erfarenhet som Ingan - lerjorden fungerar bättre med täckodling. Dels stelnar ju inte skorpan, dels blir den mer "lös" så att växterna lättare kan ta del av dess fördelar. Jag tror att en anledning är att maskar m fl håller jorden levande ända upp i ytskiktet när man täcker den.

Även en liten täppa med lerjord tar flera år att förbättra. Det tar tid för jorden att riktigt "blanda ihop sig", även om man tycker att man själv geggar ihop sanden och komposten väl med lerjorden. Därför kan täckodling vara bra de första åren man bearbetar lerjorden.
gräskarln
Sand i lerjord

Av debatten att dömma finns det ingen som riktigt vet om det är bra eller
dåligt med grov sand i lerjord. Konstigt ? Måste vara en mycket vanlig fråga.
Vet inte experterna något ?

Gräskarln unsure.gif
Hannele
"Experterna" tycker det är gôrtråkigt med gräsmattor...

Sand är bra jordförbättringsmedel för lerhaltiga jordar.
Lägg väggrus med kornstorlek på upp till 10 mm i ytskiktet, max 10 cm tjock lager...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon