Vad finns det för snyggt o roligt?
Massor
Mycket kan man gör själv, som att gjuta en 10cm bred kant runt eller sätta kullersten. Ta hand om grenresterna från trädklippningen och klipp stavar som sätts sida vid sida utefter kanten.
Låt fantasin flöda, allting passar om det passar en själv.
MariaS
En låg buxbomhäck tycker jag är toppensnyggt! Kanske lavendel, stäppsalvia eller isop?
Om du kan ha en lite högre avgränsning utan att det skuggar odlingen så tycker jag att ett plank med en grind in i odlingen ger spänning. Järnvitriolbehandlat plank med blålaserad grind...underbart vackert! Klättrar det honungsros äver kanten så blir det ännu bättre. Om väderstrecken tillåter: kanske en pergola med plats för en liten bänk under klätterväxternas doftande svalka? Härligt att kunna slå sig ner och vila ryggen efter idogt rensande.
fiffigafrun
29-06-2004, 16:49
Beg tegeltakpannor (ca 3 kr st på s k återvinningsmarknader) alt tegelstenar har jag runt mina rabatter/land. Gränsar de mot gräsmattan lägger jag grus närmast för att det inte skall bli så mkt ogräs där.
Killensomvillhagrönafingrar
09-07-2004, 11:47
Jag håller på med en avgränsare och har gjort enligt följande.
Först sådde jag krusbär, svarta och rödavinbär i lagom avstånd från varandra. Sedan grävde jag ett dikepå varje sida 30 cm ut och 30 cm brett parallelt med häcken. Från ytterkant dike till ytterkant dike lade jag geotextil (utskuren för plantorna).
Nu lade jag ett lager grus över all geotextil. I diket satte jag betongsten 30x50 cm stora och mellan plattorna kullersten. Sedan ett lager grus så att kullerstenen satte sig och sätttsand för plattorna.
Mycket jobb men nu kan jag köra gräsklipparen på betongplattorna så att jag slipper kantklippa. Dessutom får jag en relativt ogräsfri zon mellan buskarna. Lätt att sköta samt att vinbären ligger och blir fuktiga mot gräset.
Känner jag med tiden att jag har tid och lust att ha lite mer grönska i trädgården lyfter jag bort några stenar, tar bort grus, skär hål i geotextilen och planterar. (är sugen på någon slag av hosta funkia i en fin rad)