|
Hej ! Här kommer hon som frågade ihjäl sig! Har en idegran, klippt som ett ägg-ej klot som står mitt på en smal gräsremsa mot grannen. Skulle antingen vilja flytta på den så det går att få andra träd o buskar som insynsskydd. Går det o när? Eller kan man göra något roligt av den som den står, kanske med en rabatt av något slag. från idegranen är det ca 2 m till grannens tomt Den är kanske 20 år gammal ca 1.75 hög sydväst-läge zon 2-3 MVH
Hannele
20-06-2004, 16:01
CITAT (Elihe @ 20-06-2004, 15:13) Eller kan man göra något roligt av den som den står Ja, du bestämmer själv... flytta behöver du inte, tycker jag. Idegran i Skåne Idegran, liguster, buxbom Idegran, det är tiilåtet att blanda.
Tack Hannele! Lite inspiration tillvad man göra. Kan ju prova att klippa den lite smalare o låta den växa på höjden. Fantastiskt fina rabatter! MVH
Idegran klarar bäst av alla barrväxter att beskäras, både som ung och gammal, både på ung och äldre ved. Jag tycker att den svarar bäst (med att ge flera pigga ungskott) vid vårbeskärning i april, men man kan också beskära efter växtperioden i september.
CITAT (Cilla @ 20-06-2004, 23:46) Idegran klarar bäst av alla barrväxter att beskäras, både som ung och gammal, både på ung och äldre ved. Jag tycker att den svarar bäst (med att ge flera pigga ungskott) vid vårbeskärning i april, men man kan också beskära efter växtperioden i september. Hej Cilla! Tack för tipset. Jag har klippt den i maj-läste det någonstans, men det kanske inte har så stor betydelse. Den kommer med många nya skott-konstigt egentligen för den står ganska blåsigt ode vill väl ha ganska skyddat läge. Tycker det känns svårt att gå på o ändra formen- hur får man den att bryta längst ner- skulle vilja ha den bredare vid basen o kanske klippa mer rektangulärt avsmalnande uppåt. MVH Novisen från Linköping
Maj går också bra, det är bra om man beskär innan den börjat växa.
Idegranen bryter förr eller senare skott överallt där den tidigare haft gröna barr, och säkert också om man skär längre in. För att undvika att man ser "stumparna" kan man klippa strax bakom ett ovanliggande skott, som skyler stumpen under.
Jag beskar sent i augusti en gång och visserligen behöll sig idegranen frisk, men det tog tid för den att se normal ut. Mycket bättre att beskära strax innan den börjar växa tycker jag.
Låter som en utmaning! Ett projekt för nästa år!! Ser att du är en flitig skribent. Det känns väldigt skönt att det finns någon som så gärna delar med sig av sina kunskaper o som tar sig tid.( dagens bristvara) MVH
Gossen Ruda
21-06-2004, 21:38
Ett litet sidospår bara. Jag tycker att det är fel att säga idegran, ideträd vore bättre. Detta för att särskilja den från granarna för den är inte alls släkt med nån gran. Taxus-familjen är lite speciell genom att dom saknar kottar och istället har bär t.ex. Nån som håller med?
CITAT (Gossen Ruda @ 21-06-2004, 22:38) Ett litet sidospår bara. Jag tycker att det är fel att säga idegran, ideträd vore bättre. Detta för att särskilja den från granarna för den är inte alls släkt med nån gran. Taxus-familjen är lite speciell genom att dom saknar kottar och istället har bär t.ex. Nån som håller med? Nääh... Tycker att det är jobbigt när man plötsligt ska byta namn på saker som är djupt rotade (  ) i vårt medvetande. Även om det blir mer korrekt vetenskapligt sett... /Mimmi
Taxus baccata heter den ju, bacca är bär på latin. English Yew på engelska, varför det blivit idegran på svenska vet jag inte men så här skriver virtuella floran: Etymologi. Artnamnet är från latinets bacca (bär) och syftar på fröets bärlika hölje. Namnet barrlind har den fått för sin sega bast som påminner om den hos lind (Tilia cordata). Namnet ingår också i flera ortnamn, till exempel Idö. Övrigt. Vissa har tolkat Eddans 'Yggdrasil' som en idegran i stället för en ask (Fraxinus excelsior), eftersom trädet sades vara evigt grönt och att man i Snorres Edda omtalar att hjortarna äter barr i askens grenverk. Ideträd var ett roligt förslag. Undrar hur många som skulle läsa det som idéträd och undra vad för goda idéer som kan komma om man planterar den?
Nu är ni verkligen ute o flummar mina vänner! Har inte ens funderat över namnet- men idèer behövs i vilket fall när det skall friseras om Åsklika hälsningar
Ja, eller när man ska lägga sig i ide för vintern...
Nog så bra. Just nu liknar Idegranen mest ett jätteägg men det blir nog ordning på torpet i vår när idèerna!! flödar. Då blir det sig aldrig mera likt- kanske blir det ett idèträd. Eller en tummetott. Så van vid beskärning som jag är så kan man vänta sig det mesta! Mulna hälsningar från Linköping
Nu är jag här o tjatar om min id(é)gran igen! Kan man stamma upp sådana?? Min har ganska många stammar o är för tillfället ihopbunden av en lina (förre ägaren) för att inte falla isär. MVH
fruberglund
29-08-2004, 09:53
Vi flyttade vår idegran som stod mitt framför verandan. Vi flyttade den på våren och efterföljande höst var den mestadels brun. Den tog sig dock sen och nu är den så grön och fin igen. Visste inte att man kunde klippa dem men vi bor på landet så den får nog behålla sin naturliga form ändå
Anna i Örsjö
29-08-2004, 10:04
Hej Fru Berglund!
Hur gjorde du med idegranen? Flyttade du den bara eller du grävde runt rötterna året innan? Hur djupt och brett behövde du gräva? Jag har nämligen ca 15 idegranar som jag vill flytta till andra sidan huset, just nu står de innanför häcken i sicksack och bildar ännu en häck helt i onödan. Jag tror att tidigare ägare använt dem till material för att binda julkransar för här har varit en handelsträdgård. Tyvärr blåste över 40 kvm glas sönder -99 så vi har gjort om en del drivhus till förråd.
MVH Anna
fruberglund
30-08-2004, 12:15
Hej Anna! Vi bara flyttade den direkt, ingen grävning året innan. Ojojoj, fråga MIG om djup och bredd  Jag är helt värdelös på mått, det måste jag mäta först i så fall, hahaha. Jag får återkomma om det senare i veckan, måste åka och jobba nu *suck*. Hälsningar, fru Berglund
Är det ingen som provat att stamma upp Idegran? Flyttning i sista hand. Om man stammar upp den får man plats med lite andra buskar runt om tänkte jag, som döljer min grannes staket. Idegranen växer tillräckligt långt bort för att inte dölja det men tillräckligt nära för att det blir problem med buskar!! MVH
Hannele
30-08-2004, 18:54
CITAT (Elihe @ 30-08-2004, 18:46) Är det ingen som provat att stamma upp Idegran? Man kan göra vad som helst av idegran.  Sofiero
Tack Hannele! Det där såg fint ut!!! Det blir till att gå ut med sekatör o såg o se vad som kan åstadkomas av min idegran. Mvh
Hannele
31-08-2004, 09:27
CITAT (Elihe @ 29-08-2004, 09:11) Nu är jag här o tjatar om min id(é)gran igen! Kan man stamma upp sådana?? Min har ganska många stammar Tja, man kan göra vad som helst, varsamt, med känsla.  Thuja
Vilka fina bilder! Hur mycket törs man ta? Idegran ska ju tåla hård beskärning. Anars har jag läst att man tar en eller två grenvåningar åt gången för att skona trädet. Min har dock flera stammar så jag får väl ta o ta bort linan som den är ihopbunden med för att se hur den egentligen ser ut! MVH
Hannele
01-09-2004, 23:08
CITAT (Elihe @ 01-09-2004, 15:30) Min har dock flera stammar så jag får väl ta o ta bort linan som den är ihopbunden med för att se hur den egentligen ser ut! MVH  :P :D Jag skulle förmodligen inte börja med att ta bort linan. Hur gör du hos frisören?Låter du henne klippa bort allt hår med ett klipp? Gör som frisören!
Då vi ändå talar om idegran. Är alla idegranar som växer i Sydsverige, buskar, som bara bli så där 2-3 meter som högst? Eller växer det/kan man olda stora idegransträd också? Har sett bilder på väldigt stora idegranar, fast de är från sydligare breddgrader. Bor alltså inte själv i södra Sverige, har bara åkt igenom med buss en gång, så jag vet inte mycket.
Hannele
02-09-2004, 10:26
CITAT (Dzad @ 02-09-2004, 09:16) Eller växer det/kan man olda stora idegransträd också? Ja. Fast det tar tid... Idegran, Stourhead, England.
kristerh
02-09-2004, 11:55
CITAT (Hannele @ 02-09-2004, 11:26) CITAT (Dzad @ 02-09-2004, 09:16) Eller växer det/kan man olda stora idegransträd också? Ja. Fast det tar tid... Har aldrig tänkt på dem som träd, fast det är ju klart om man inte klipper dem... men jag har aldrig sett något träd i sverige, har någon annan? krister
Hannele
02-09-2004, 15:19
CITAT (kristerh @ 02-09-2004, 12:55) men jag har aldrig sett något träd i sverige, har någon annan? krister Det ska finnas ett idegransträd i Ystad i kvarteret Ottiliana.
Svenskar som delar mitt medeltida intresse, har fått tag i pilbågsvirke av idegran från Gottland, och det skall nog vara träd med stammar som är minst 4 cm i diameter, gärna mycket tjockare, för att lyckas. Samtidigt skall de ju ha en viss höjd också... närmare två meter... Men helst mycket högre för att det inte skall finnas så mycket kvistar på de två meter man använder... Så någonstans finns det lite mindre träd åtminstone.  Finns det nån som säljer, eller skänker bort idegransbär då? Eller går det överhuvudtaget att odla på det sättet?
Hannele
02-09-2004, 20:18
CITAT (Dzad @ 02-09-2004, 17:19) Finns det nån som säljer, eller skänker bort idegransbär då? Eller går det överhuvudtaget att odla på det sättet? Jag skulle ta stickling - men en lten idegran kostar inte så mycket.
CITAT (Dzad @ 02-09-2004, 17:19) Finns det nån som säljer, eller skänker bort idegransbär då? Eller går det överhuvudtaget att odla på det sättet? Idegran går att föröka med frö. Fåglarna har sått två småplantor hos mig. Den ena försökte jag flytta när den var c:a 10 cm hög, den dog. Så nu får den andra stå kvar där den är. Den har blivit 15 cm och förgrenat sig duktigt i sommar. Men förmodligen är det bättre att föröka med stickling som Hannele säger. Eller köpa för att spara några år av väntan.
CITAT (Hannele @ 02-09-2004, 00:08) Jag skulle förmodligen inte börja med att ta bort linan. Hur gör du hos frisören? Låter du henne klippa bort allt hår med ett klipp? Gör som frisören! Hej Hannele! Jag går inte hos frisören-så jag vet inte- skämt å sido  . jag hade nog tänkt att se hur den egentligen växer genom att släppa på uppbindningen, dels för att komma åt lättare o sen ta bort några få stammar o barr en liten bit upp- inte något kalrak precis. Men det kanske inte heller är rätt sätt?? den går ju binda samman igen, den är bara uppbunden i själva kronan på ett enda ställe-mer ihophållen kan man säga. Mvh
Hannele
04-09-2004, 08:08
CITAT (kristerh @ 02-09-2004, 12:55) Har aldrig tänkt på dem som träd, fast det är ju klart om man inte klipper dem... men jag har aldrig sett något träd i sverige, har någon annan? krister Idegranar i Skåne:
CITAT (Cilla @ 22-06-2004, 00:14)  Etymologi. Artnamnet är från latinets bacca (bär) och syftar på fröets bärlika hölje. Namnet barrlind har den fått för sin sega bast som påminner om den hos lind (Tilia cordata). Namnet ingår också i flera ortnamn, till exempel Idö. Övrigt. Vissa har tolkat Eddans 'Yggdrasil' som en idegran i stället för en ask (Fraxinus excelsior), eftersom trädet sades vara evigt grönt och att man i Snorres Edda omtalar att hjortarna äter barr i askens grenverk. Fast Idegran är giftigt för hästar och kor och därför troligtvis även för hjortar... Därför låter det osannolikt. Jag tror att det varit känt "jämt".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|