|
Hej Ruda ... eller nån annan som är fjärilskunnig. Detta tror jag är en allmän nätfjäril mellicta athalia, har jag rätt?  Såhär ser han (hon?) ut på undersidan.  Och här är ännu ett par porträtt, på samma gosiga skönhet.   /amaira
Copycat
20-06-2004, 16:59
Hejsan amaira ! Jag har inget svar till dig men vill bara tala om att jag är helt betagen av alla dina fina bilder. Är du yrkesfotograf eller? Ställ upp och tävla med dina underbara bilder det kan bara gå bra. Fortsätt gärna att lägga ut dina underbara foton, det är en ren fröjd att titta på dom.
oj va söt hon är din lilla fjäril,med pälskrage o allt,måste visa min skäggige herre som jag fotade häromdagen,,gossen ruda kan kanske säga va detta är också  det är ingen humla för han e alldeles för mager
Jag undrar om inte den skäggige herrn är en Stor Rovfluga? Inte för att jag har sett nån irl (i riktiga livet), men för att jag ser en bild i min insektsbok som liknar. Copycat! Vad roligt att du uppskattar mina (amatör-)bilder. Visar gärna fler, allteftersom de blir till... Tävla... ??? är det nån som vet nåt bra ställe att tävla på? Bredband har jag numera  men då har jag inte tiden att sitta vid datorn istället. återkommer när det "lugnar ner sig" här runtomkring och svarar lite mera på vad jag läst stor kram/amaira
Gossen Ruda
21-06-2004, 21:15
Instämmer i bildberömmet. Jo, det är en Allmän nätfjäril eller Grobladsnätfjäril. Som ev skall byta namn till Skogsnätfjäril. Skäggiga herrn var en svår nöt men flugor är inte jag så duktig på. Möjligen då med flugsmällan.  Men jag kan nog hålla med Amaira att det kan vara en rovfluga av någon sort, Laphria flava kanske. Vet inte vad den heter på svenska.
letade på nätet o fann nåt liknande det ni båda föreslog fantastiskt va de finns många arter att upptäcka hela tiden den här fjärilen är väl samma sort som din amaira hade jag gett mej tid så hade jag sett hur fin den va på undersidan men de missade jag  jag har inte lyckats få porträttet på myggan än men jag jobbar på det  dom vägrar sitta på mej sen jag bestämde mej att fota dom
JAAAAA! Hej Ruda, du svarade, va bra! Tusen tack!!! Oldwolfie, fantastisk fin bild du fått också, men det är inte samma. Du har nog fotat en pärlemorfjäril. Vet inte vilken sort, för det finns många pärlemorfjärilar. Om du gett dig tid, hade du sett en ännu vackrare undersida än "min", eftersom pärlemorfjärilar har pärlemorfläckar på undersidan. Är det här en kattostvisslare? ... Ruda? Är du kvar?  Går den här blåvingen att identifiera?  Den hade röda fläckar på ovansidan, och var blå också på ovansidan. Men den var så oerhört sliten, så jag undrar om det röda egentligen hör hemma på undersidan... Men det är inte bara på fotot som den ser röd ut på ovansidan. I en glänta med flera blåvingar och en del små gräsfjärilar, ville dom inte låta sig fotograferas. Så fort jag närmade mig, flyttade de till andra änden, och tvärtom. Vad gäller myggporträttet, så, ja... för det första kan jag itne komma så nära med min kamera, för det andra så äter mina vattenödlor upp alla myggyngel så jag får inga myggor... Typiskt va! Ska på myggyngeljakt, så de små liven i dammen får mera mat *skämmer bort dom  * kramisar/amaira
vet du amaira vi har kommit på det bästa sättet att slippa mygg bara att ha kameran beredd så bits dom inte fast dom har aldrig riktigt gillat mej ändå smakar nog inte gott nog åt dom
Men Oldwolfie! Du menar inte att du är smaklös... Det hade jag aldrig trott, inte med tanke på alla smakfulla foton - men, men, skenet bedrar Själv är jag nog delikat  med myggans mått mätt...
Lars-Olof Arvids
22-06-2004, 10:35
Ja, det var fantastiskt fina bilder! Jag är inte Gossen Ruda, men tycker att Oldwolfies fjäril ser ut som en stor pärlemorfjäril (Mesoacidalia aglaja). Amairas första fjäril är mycket riktigt en kattostvisslare (Pyrgus malvae). Blåvingen skulle jag gissa är en hona av puktörneblåvinge (Polyommatus icarus).
Olle
Gossen Ruda
22-06-2004, 17:35
Nu har Rudan vaknat i dammen. Oldwolfies pärlemorfjäril var svår. Framför allt saknar jag storleksjämförelse men jag lutar nog mest åt en mindre art, kanske Prydlig pärlemorfjäril som hette Agrynnis euphrosyne när jag fångade fjärilar. Den har säkert bytt namn ett par gånger på dom gångna 30 åren. Men för säker bestämning måste man se undersidan. Att alla pärlemorfjärilar, nästan, ser likadana ut och dessutom varierar på ovansidan kan göra livet svårt ibland.
Kattostvisslare och puktörneblåvinge håller jag med om.
Jaha ... då fortsätter jag. Ni löser ju uppgifterna galant!  Kamgräsfjäril?  Pärlgräsfjäril? Säg till om ni tröttnar (eller tröttna i tysthet...) kramisar/amaira
Lars-Olof Arvids
23-06-2004, 15:21
Både kamgräsfjäril och pärlgräsfjäril tror jag stämmer. Kom gärna med fler bilder, det här var kul!  Olle
Gärna! *glad* Ska försöka "fånga" (på bild) mina blåvingar, vill veta vilka jag har. Tosteblåvinge vet jag finns, men jag kan ännu inte se skillnad på dem. Puktörneblåvingen var inte hemma hos mig... Här regnar det och blåser friskt mellan varven, (varannan timme sådär), så det är inte direkt "jaga-fjärils-väder". Väntar på sommaren... är det inte den årstiden?
Det är det här med blåvingarna. Olle? (eller Ruda eller nån) Är detta en puktörneblåvinge? (fotad på samma plats som den förra puktörneblåvingen)  Är det en hona då? Fast den är så vackert blåfärgad? Såhär ser den ut på undersidan:  Ännu en, fotad på samma ställe (om det går att se, det blev lite suddigt)  Är det en puktörneblåvinge-hane? Ser ut såhär underifrån (suddigt, sorry)  Hur ser en tosteblåvinge ut underifrån? Hur skiljer jag dem åt? Och vilka andra blåvingar brukar vara vanliga? Brukar många sorter flyga ihop? *fråga-fråga-fråga* Ute på min nässel-äng finns nu sådär sex-sju olika grupper med påfågelögelarver! Verkar må bra trots de dagliga regnen. Men det är ju varmt också, och lite sol varje dag. De ser för härliga ut med sina svarta "taggar":  Den lilla försynta pärlgräsfjärilen, som inte ser så mycket ut för världen på avstånd, och som man knappt lägger märke till när den fladdrar lågt över marken eller sitter still och vilar med slutna vingar. Så vansinnigt gullig den är på nära håll!!! Nästan silvermjuk, och hårig på kroppen som en lurvig hund!   Jo, och så är det den här tjocka välmående gröna larven som bosatt sig i min Pat Austin-rosen-knopp. Vad är det för en gynnare? Vad ska det bli? Är det nån som vet? Det finns bara en, och den har fått överta rosenblomman, jag har ju flera!   Det här blev mycket bilder ... hoppas det inte gör nåt, jag tycker det ju är så roligt... kramisar från amaira.
ljuvliga små fjärilar men va dom heter det vet inte jag alls den gröna tjockisen e bra go också visst har den väl en liten svans också
Svans ?????
Den har aldrig visat baken. Ska genast rusa ut och titta, om den har svans blir den väl medetsamma lättare att finna ett namn på, tror jag.
Svans... det får jag inte veta... Det har skett ett drama, medan jag vänt ryggen till. Larven är borta, rosenknoppen likaså, men en massa lösa rosenblad på marken skvallrar om en hård strid (eller en glupsk fågel). Jaha, så var det med det.  Naturens hårda lag.
 tänkte att den kanske såg ut så här ser du svansen nertill visst är den söööööt undras va som hände med din
Joo, den är söt. Neej, det är inte samma ... Din har spiralvridna vita tunna ränder, min har ett längsgående streck, och ett par svaga längsgående ränder. Jag tror bestämt att du har fotat en poppelsvärmare-larv. Det ska bli en poppelsvärmare (nattfjäril) av den. Den ser ut såhär när den blir stor: http://user.tninet.se/~jtc657u/fj%E4rilar/...sv%E4rmare.htmlkramisar/amaira
jo jag såg att ränderna va olika va fin den skulle bli sen då den blev fjäril tänk att först vara så karamellgrön o sedan så murrig i färgerna fachinerande är dom alla våra larver o fjärilar
Gossen Ruda
27-06-2004, 20:13
Många frågor och många fina bilder.
Amairas första bild är också en hona av Puktörneblåvinge. Bilden på undersidan bekräftar det. Det arttypiska är den vita fläcken mellan dom röda kantfläckarna och raden av svarta punkter innanför, mitt på vingens utkant. Nästa bild skulle kunna vara en hane som är helt ljusblå på ovansidan men bakvingeundersidan syns för dåligt för en säker bestämning. Men den violblå översidan är en nästan säker artbestämning.
Larven har jag ingen aning om, det finns inte så många som går att säkert bestämma, bl.a så varierar en del kraftigt plus att dom kan ändra utseende efter varje hudömsning.
Därför är jag lite tveksam över Oldwolfies larv men det liknar mest en Videsvärmare eller Poppelsvärmare. Båda lever på Populus och Salix så där går inte att skilja dom heller.
Så roligt att se alla härliga fjärilsbilder! Tänk så mycket bättre att fota dom än att fånga, bedöva och ge dom kronisk akupunktur...! :-)
Tack snälla Ruda!
Vad gäller Oldwolfies larv, så fanns det en "exakt-bild-kopia" i min insektsbok (enklare variant, men med foton), därav min slutsats. Jag har aldrig sett nån irl, och så kunnig är jag inte heller, mer "glad" än "kunnig" som sagt.
Du (eller vem som helst) får mer än gärna rätta mig, när jag "drar iväg"!
Tusen tack än en gång. Nu börjar jag i alla fall kunna känna igen puktörneblåvingen, på undersidans teckningar. Så länge ingen annan blåvinge kommer och förvillar begreppen för mig, så trar jag jag kan i alla fall.
*bump* Bumpar fram "gamla" fjärilsbilder, på den lurviga pärlgräsfjärilen bl.a. Oldwolfie har fotat en pärlemorfjäril... Här brukar vimla av sådana, men inte en enda har jag sett i år!!! Och jag som vill ge mig i kast med bestämningen av vilka pärlemorfjärilar det är jag har. Inte en enda ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|