BELLA
Jag orkar inte bära in och ut min änglatrumpet längre så jag har köpt en jättekruka till den. Den ska stå på min inglasade altan. Grejen är den att jag tänkte plantera den direkt i krukan, alltså direkt i ytterkrukan och den har inga hål i botten. Räcker det med att lägga leca i botten, eller hur gör man? unsure.gif
Tacksam för idéer!
TeliaNet
allra helst köper du en större plastkruka för några kronor annars gör du som du sa med leka och sån där duk som rötterna kan växa igenom.
evarina
Du måste ha markväv eller täckväv mellan lecakulelagret och jordlagret. Annars kommer jorden att åka ner bland lecakulorna när du vattnar och då förstörs krukans enda "dräneringsmöjlighet". Annars är det bara att tuta och köra och ha koll på hur mycket man vattnar så man inte dränker växten.
/E
kerstin z5-6
fast det är ett urjobbigt sätt .. gör hål med en keramikborr -passar till vanlig borrmaskin
KURT
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-06-2004, 23:05)
fast det är ett urjobbigt sätt .. gör hål med en keramikborr -passar till vanlig borrmaskin

Jag tycker att det är mycket smidigt att borra hål i ytterkrukor och plantera i dem. Ev bör man bårra flera hål, men man bör som sagt ha ett borr som fungerar i keramik.
BELLA
Fast jag har en zinkkruka!! Som jag inte vill borra i. Ska kolla om det finns plastkrukor i den storleken, annars får jag ta väv. Går det inte med sån där kapillärduk?? wink.gif Sån har jag nämnligen hemma!
Harebra!
TeliaNet
tror inte rötterna kan växa i genom den där kappilärduken.
Ulpan
Jag har aldrig förstått varför det egentligen måste vara hål i botten på krukorna. Det har jag ju inte i alla krukor inomhus, men det funkar utmärkt ändå. Kan någon förklara hur det ligger till med den saken?
TeliaNet
vissa växter vill bli genomvattnade och torka fort, tex kaktus och orchide då de inte tål vatten så rötterna får luft.
EmmaGold
CITAT (Ulpan @ 27-06-2004, 23:23)
Jag har aldrig förstått varför det egentligen måste vara hål i botten på krukorna. Det har jag ju inte i alla krukor inomhus, men det funkar utmärkt ändå. Kan någon förklara hur det ligger till med den saken?

Jag tror att jag vet! Det är ju mycket lättare att dränka en växt som står i en urna utomhus eftersom det regnar.
Växterna inne ger man ju precis den mängden dem behöver o sedan får dem ju inget med vatten förrän du bestämmer att dem ska ha mer wink.gif

Fast man ska väl helst ha innerkrukor med hål i om du har en ytterkruka utan hål. På så vis kan du ju tömma överflödigt vatten. Lite svårare blir det ju ute om man har stora växter. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon