Katti med torpet
Jaba daba dooo!!!
Nu har växthuset kommit och vi har bestämt oss för en redig murad grund av lecablock med likaså murade kallbänkar utanför.
Har dock en liten fundering kring vinrankans placering med tanke på skuggväv och isoleringsplast.
Skall vinrankan vara innanför eller utanför isoleringen/skuggväven?
Känns ju som om den borde vara innanför men jag blir inte riktigt klok på hur man kombinerar uppfästning av både vinranka och väv/plast?! Skuggväven måste ju dessutom kunna dras fram och tillbaka utan att hindras av något (allra helst med automatik) . Hur har ni gjort?
Kan ni rekomnedera några lämpliga/goda vin-sorter för växthus i zon 3? Törs inte garantera att det komemr att vara frostfritt hela vintern även om det är en målsättning...
Katti med torpet
Men hallå,
Finns det verkligen ingen som odlar vinrankor här? Eller så är det ingen som vill svara på min fråga sad.gif
Eller använder ni inte skuggväv eller isoleringsplast? det tvivlar jag på...
Snälla, kan ni inte svara, jag undrar ju bara om rankan skall vara innanför eller utanför plasten/skuggväven. unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har ingen skuggväv, min vinranka är min skuggväv + jag har ett träd som skuggar växthuset under den varmaste och soligaste tiden på dagen.
ThomasJ
Jag läste någonstans att roten gärna skall vara utan för växthuset för att få så mycket vatten som möjligt.. Nu går väl inte det i ditt fall, eftersom du gör en murad grund..

Det räcker om du får ett par cm springa mellan glaset/plasten och rankan för att få dit isolerplasten..

Och i taket får den väl växa utanför/ovan på skuggväven.. Du kommer aldrig att lyckas med att hålla rankan nedanför skuggväven.. smile.gif Rankan i sig kommer ju skugga det som ligger under den, eller?

Sedan har jag också fått för mig att vinrankor klarar av rätt kyligt väder (under vintern)..

Några små svar, eller så blev du ändå mer konfunderad.. wink.gif

/Thomas
MariaS
Det finns staketdruvor som är härdiga ner till -35 grader wub.gif
Zilga är ett av namnen. Har en själv utefter staketet och har på andra året fått ca 20 klasar wub.gif wub.gif
Finns ingen anledning att flytta in den i växthuset.

MariaS
Åsa, mälardalen zon 2
I mitt växthus har jag Himrod, söt, grön och kärnfri härdig till zon 2-3 på friland men i växthus mognar den snabbare jag brukar kunna skörda vindruvsklasar någongång i slutet av augusti-början av september. Himrod är även resistent mot mjöldagg.
Katti med torpet
Åh jag visste väl att jag kunde lita på er!
Bara någon vågar börja så tongue.gif

Ang. roten utomhus, det borde väl gå att lämna en glipa mellan några murstenar där roten kan få komma igenom, eller?
Någon som vet hur stort rotsystem en vinranka (t.ex. Himrod) har? Växer rötterna ytligt eller går de på djupet. Tänker på att de i så fall hamnar i min kallbänk och får konkurera med t.ex. squach (hur man nu stavar till det...)

Den där Zilga verkar häftig, kanske något för en framtida pergola?

Klipper man ner vinrankan mycket på vintern? Tänker återigen på att man skall lyckas få in isolerplasten bakom den, men å andra sidan kanske jag måste få upp isolerplasten innan det är beskärningsdags...
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tog med mig min Himrod när jag flyttade den hade då stått i marken i 2-3år och rotsystemet växte rätt ner och var halvvägs till Kina så djupgående rotsystem vet jag att den har. Jag har min vinranka planterad i växthuset så roten och grenarna vaknar samtidigt, själv tycker jag det borde vara en risk att plantera rotsystemet utanför för då borde grenarna vakna först i växthuset och vad händer då om det fortfarande är fruset där rötterna finns, grenarna måste ju få vatten från rötterna när de vaknar.

Beskärningen: själv gjorde jag så att jag sparde en stam som gick upp längs kortsidan som fick växa längs hela taknocken. Alla sidoskott som kommer från denna klipper jag in så att jag spar 1-2vilande knoppar så på vintern ser det bara ut som en pinne som går upp och längs med taket.

Jag har ingen isolerplast p.g.a att jag har inget som är känsligt, de växter jag har i växthuset får sin isolering från den snön jag skottar in.
Katti med torpet
Tack Åsa! wub.gif
Nu känns det som om jag börjar koppla greppet på det här med vinranka, åtmistonde teoretiskt tongue.gif
Du har nog rätt i att hela växten bör få samma klimat, så roten får nog bo i växthuset den med. Går den rakt ner, som du säger, så skall det väl inte vara någon risk att den knuffar upp markteglet eller ställer till med annat bus.

Jag läste någonstans att det är det avtagande ljuset, snarare än temperaturen, som får växterna att gå i vila? I så fall borde det innebära att vinrankan sover sött även om man har växthuset uppvärmt? Då borde den (och övriga växter också för den delen) fälla löven även om det är "varmt"? Någon som vet/ tror?
Åsa, mälardalen zon 2
Var ute och tog lite bilder på Himrod

Himrod växer längs taket i växthuset
http://www.odla.nu/album/data/asasto/1562_p12539.jpg

Himrod är fastsatt vid en lina som sitter i taket
http://www.odla.nu/album/data/asasto/1562_p12541.jpg

En av de många klasar som finns på rankan
http://www.odla.nu/album/data/asasto/1562_p12540.jpg
bdp003
Jag såg rekomendationen i en seriös bok om växthusodling, att sätta vinrankans rot utanför växthuset. Så jag tror absolut det fungerar. Vinrankan och roten är ju förbundna, och ett enda blogikt system. Så länge tjälen är i jorden, startar inte tillväxten inne i växthuset även om värmen finns där. Så tror jag det fungerar.
Mvh /Bengt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon