|
birgitek
20-06-2004, 20:11
Någon klagade på att en del bara skriver på småpratsforumet, men min erfarenhet är att nästan ingen svarar när jag har en trädgårdsfråga. Kanske är mina frågor för enkla eller min kunskapsnivå alltför låg?
evarina
20-06-2004, 20:14
Jag har samma intryck som du, skriver man på "rätt ställe" så får man nästan inga svar. Det lustiga är att om man ställer samma fråga under småprat så dräller det in svar. /E
gammelnalle
20-06-2004, 20:17
CITAT (birgitek @ 20-06-2004, 21:11) Någon klagade på att en del bara skriver på småpratsforumet, men min erfarenhet är att nästan ingen svarar när jag har en trädgårdsfråga. Kanske är mina frågor för enkla eller min kunskapsnivå alltför låg? Jag har aldrig hört en för svår fråga... det är när man skall svara som det blir svårt.... Jag brukar då få svar (och svar på tal...  ) och har väl undansläppt mig några åsså i all välmening... Mina odlarkunskaper är ringa... men det finns andra saker som även jag behärksar... (inbillar jag mig..) Så ge inte upp birgitek... titta bara hur många som får svar.
Jag tycker tvärtom. Har alltid fått bra svar..tror jag..
Copycat
20-06-2004, 20:37
Jag håller fullständigt med dig Birgit. Jag har skickat frågor på t.ex. ogräs men inte fått svar, när jag sen tar samma fråga till Småprat då blir det liv i luckan. Jag ville bara ha ett svar på vilket ogräsmedel som var effektivast. Och det var inte nådigt vad folk tyckte då. Varför kan inte alla zappa runt lite och kolla upp nya inlägg och läsa? Det finns säkert någon som skulle kunnat gett ett bättre svar än dom man fick i Småprat. Jag tycker att var sak på sin plats, men när man inte får svar där man ställer frågan. Vad ska man göra då. Man vill ju inte röra om i ett getingbo bara för att få ett enkelt svar på en fråga. Lite mer ödmjukhet och lyhördhet vore på sin plats tycker jag. ALLA frågor skall anses värda att besvaras.
Visst kan man skönja en selektivitet i gensvaret, både mellan avdelningarna och frågeställarna. Men på det hela taget tycker jag att jag fått hjälp med det jag undrat över. Det är trevligt om alla hjälper till att svara så gott de kan på alla avdelningar. Jag tycker synd om de som inte får några svar alls och heder till de medlemmar som verkligen vinnlägger sig om att svara alla. Mvh Fenja
Catarina
20-06-2004, 20:48
CITAT (Copycat @ 20-06-2004, 21:37) Varför kan inte alla zappa runt lite och kolla upp nya inlägg och läsa? Diggar ordvalet..."zappa runt"...  Det kommer jag att "låna" av dig Copycat!
det är ju bland det roliga på Forumet att "zappa runt". ( håller med, helskönt ordval)  Jag tycker att det verkar som varje avdelning har sin egen lilla grupp. Sen har vi ju dom som är överallt, däribland jag!
gammelnalle
20-06-2004, 20:57
CITAT (Copycat @ 20-06-2004, 21:37) Varför kan inte alla zappa runt lite och kolla upp nya inlägg och läsa? Det finns säkert någon som skulle kunnat gett ett bättre svar än dom man fick i Småprat. ALLA frågor skall anses värda att besvaras.  Oj oj oj... inte zappar jag runt i forum som jag inte är speciellt intresserad av... "Prydnadsväxter" jo det skulle se ut... och jag läser inte alla "insändare" i de forum som jag besöker... och jag TROR att de flesta funkar som jag. ALLA som är här är ju inne av eget intresse. Vårat intresse för det som odlas och växer... sen finns ju alltid en massa annat roligt här i livet... Att då begära (eller tro) att alla skall läsa allt är väl lite mycket begärt. Och i 99 fall av 100 inbillar jag mig att andra vet mycket bättre än mig och därför väntar jag med att eventuellt svara. OM det inte är något speciellt... Var glad och tacksam för alla tips vi får här. Även om inte just min fråga besvaras, hittar jag ALLTID något (för mig) NYTT och INTRESSANT och en massa TREVLIGA skribenter (jag hoppar medvetet över de som jag vet irriterar just mig och jag hoppas verkligen att de som florerar här VET ungefär vad jag är för TYP och de som retar sig på mig och mina inlägg hoppar över mina trådar...) ALLA kan inte tycka om alla eller allt. Se'n har vi alla dåliga dagar, och det kan bli fel. Det ÄR svårt att få med samma saker som man får när man pratar med varandra. Kroppsspråk och betoningar försvinner... smileys är bra... men men men... Visst är alla frågor värda att besvaras.. JA !!!! Och det finns inga för enkla eller för komplicerade frågor... MEN alla kan inte svara lika bra. HOPPAS att INGEN blir sur på mig nu...
Copycat
20-06-2004, 21:08
Snälla Gammelnalle, inte har jag klagat på dig heller. Du verkar vara en hyffsat bra "zappare" utan att veta om det. Vad jag sett florerar du i dom flesta "rummen" här. Föresten heter det rum? Om inte så vad heter det? Du svarar ofta på frågor som är i dessa "rum". Är det en omedveten reflex kanske? Ett medmänskligt drag, att vilja hjälpa dom som är som jag (m.a.o. fattar noll vad det gäller vissa saker). Vad jag ville ha sagt är att det är lättare att vagöra ett svar om man fått flera liktydiga svar. Det får man inte alltid på "rätt" plats i Forumet. Men det finns andra som vill"zappa"runt och hjälpa har jag sett i den här tråden. Det är härligt att se lite possitivt liv i Forumet. Zappa på alla.
Inga från Närke
20-06-2004, 21:13
CITAT (evarina @ 20-06-2004, 21:14) Jag har samma intryck som du, skriver man på "rätt ställe" så får man nästan inga svar. Det lustiga är att om man ställer samma fråga under småprat så dräller det in svar. /E Håller med helt och fullt. Har lagt in lite frågor på "rätt ställe" men får flytta det, men det har blivit bättre tycker jag./Inga
gammelnalle
20-06-2004, 21:43
CITAT (Copycat @ 20-06-2004, 22:08) Vad jag sett florerar du i dom flesta "rummen" här. Föresten heter det rum? Om inte så vad heter det? Du svarar ofta på frågor som är i dessa "rum". Är det en omedveten reflex kanske? Nu skojar du... !!! Mig på krukodling??? eller prydnadsväxter... Du skämta aprilo... Men visst kan jag Frank Zappa in på vissa andra... jag är ju här för att lära mig... så zappa ni andra med... TÄNK så många härliga "TYPER" som härbärgerar här på odla.nu jag vill inte vara utan er...
Skulle bli tråkigt utan dig oxå, nallen!
kerstin z5-6
20-06-2004, 21:58
Detta är väldigt enkelt tycker jag  Frågor som är alltför allmänna " är ofta mycket svåra att svara på "Vad gör jag med min södersluttning" ? Zon ? Färger Växtval Gillar du sten hatar du sten ? Får man inget svar -vilket fö händer alla nån gång får man inte ge sig Den som skulle ha svarat direkt -är på semester Din fråga är för almännt hållen ? Du har gett för lite info -för att någon ska kunna ge ett vettigt svar osv .. Dessutom svarar jag inte om jag bara" TROR ".. Vem kan skaffa mig en planta jade wine/var kan jag köpa en sån -aldrig fått svar på den frågan ... ??  Vilka frågor har ni inte fått svar på ? undrar nyfiken
jag får alltid bra svar då jag frågar även om jag försöker ställa fråga i rätt avdelning fast först gör jag en sökning om jag hittar svaret,,,,,,,, för ofta ofta är frågan redan ställd o svaret redan givet o sökfunktionen fungerar jättebra själv försöker jag bara svara om jag vet o jag kollar alltid vad det finns i alla avdelningar o om jag tror att jag kanske kan veta nåt eller det intresserar mej så läser jag fast man hinner ju inte läsa allt
lavendel
21-06-2004, 00:24
Oftast får jag svar på mina frågor..är så glad för dom...fast jag har en fråga under Krukodling...om kaprifol...som ingen svarat på..får väl köra trial and error metoden då....det blir nog bra i slutändan! Blir alltid glad när jag får nåt svar..nån gång kanske jag missar att tacka för det eftersom jag inte är på forumet så regelbundet...men i så fall vill jag att ni ska veta att det inte beror på att jag nonchalerar nåt...jag har nog bara missat det! Lavendel
Jag följer långt ifrån alla ämnen här, men i trädavdelningen tycker jag det blir bra respons både på frågor, svar, erfarenhetsutbyten och annat.
Man får inte heller alltid svar på svar heller, dvs replik på om det man svarat säger någonting för den som frågat. Men oftast.
Mig stör det inte om det hamnar frågor om det ena eller andra i olika avdelningar, jag tycker t ex det är kul med rosfrågor i den avdelning jag följer mest, den om träd och buskar. Det gör att jag lär mig mer om rosor när t ex Kerstin z 5-6 svarar.
Svåraste frågorna, som också kan ge lite tjatiga svar med motfrågor (som förresten ofta blir obesvarade), är de som Kerstin beskriver. Allmänna frågor med för lite information som t ex "vilken häck växer snabbast" utan beskrivning om var den ska stå, vad den ska ha för funktion, hur hög/bred den ska vara etc.
Vi kan väl hjälpa varandra att uppmärksamma de frågor som inte får svar. Nu ligger till exempel en magnoliafråga i Träd och buskavdelningen som inte jag ka svara på, och där kommer ofta tujafrågor som inte heller får så många svar.
Kan ni med magnolia- och tuja-erfarenheter titta in i trädavdelningen ibland?
Hannele
21-06-2004, 09:36
Ibland förväntar sej många svar omedelbart, jag tycker det är rimligt att vänta ett dygn. Sällan man ser obesvarade frågor. Själv svarar jag aldrig på stora frågor eller smak-frågor typ: "Jag har en tom rabatt, vad ska jag plantera där?" eller "Hur gör jag gräsmatta?"
pejahren
21-06-2004, 09:46
Jag har fått svar på de frågor jag har kastat fram här, tror jag. Och även på några jag inte ställt Har tilochmed provat på att svara  på frågor, och kommit helskinnad ur det.
Bettson
21-06-2004, 10:19
Har det inte något med årstider att göra ! Vintertid när de flesta av oss har vårt intresse liggande i vintervila får väl småpratet mera utrymme. De flesta går väl sedan tillbaka till kunskapsfrågorna när det blivit aktuellt. Själv har jag inte fattat att det är sommar ännu så jag har inte ätervänt till rätta fålllorna. maken har själv gjort allt i trädgården i år, jag har bara jobbat och jobbat. O tänk, nu är det midsommar. Jag har sett samma femomen fast tvärt om på andra forum. Jag är bland annant på en hästsida ibland. Där haglar kunskapsfrågorna vintertid. Nu på sommaren är alla ute och rider och tävlar och knappt någon har tid att sitta och skriva.. Då är det mera personliga hälsningar samt öppna frågor om nattbete när någon gör en lång resa med hästen. Kanhända är det så att det änte hänt så mycket på kunskapstrådarna under vintern att man tappat vanan att titta där. Jag skall försöka ändra på det.
Nu finns en fråga i avdelningen träd och buskar om bambu/bambustav - kan någon som odlat bambu ge lite tips till R1ckard där?
Susanna
21-06-2004, 19:52
Hej! Har ni inte sett funktionen "Aktuella inlägg idag" (eller vad den nu heter...) Använder man den funktionen får man upp en lista på alla trådar som det varit rörelse i under det senaste dygnet. Oavsett vilken avdelning inlägget ligger i. Jag tycker den funktionen är jättebra för då får jag se allt som händer utan att behöva byta "rum"! Susanna
gammelnalle
21-06-2004, 20:01
CITAT (Susanna @ 21-06-2004, 20:52) Hej! Har ni inte sett funktionen "Aktuella inlägg idag" (eller vad den nu heter...) Använder man den funktionen får man upp en lista på alla trådar som det varit rörelse i under det senaste dygnet. Oavsett vilken avdelning inlägget ligger i. Jag tycker den funktionen är jättebra för då får jag se allt som händer utan att behöva byta "rum"! Susanna Nej den funktionen har gått en nalle med mycket liten hjärna förbi... var hittar jag den??? björn
*Felix matte*
21-06-2004, 20:09
den finns på Index sidan uppe till höger, jag går alltid in den vägen då ser jag alla dygnets inlägg.
Forumansvariga | Aktuella inlägg idag Topp 10 idag | Topp 10 totalt
Susanna
21-06-2004, 20:13
Ja, jag går också alltid in den vägen numera. Då slipper man byta rum och man kan välja inlägg utifrån rubrik. Kanonbra tycker jag! Fast nu kom jag ifrån ämnet, som ju handlade om att svara på frågor. Jag är ganska dålig på att svara på frågor, mest för att jag tänker att "någon annan kan säkert bättre".
gammelnalle
21-06-2004, 20:40
CITAT (Felix matte @ 21-06-2004, 21:09) den finns på Index sidan uppe till höger, jag går alltid in den vägen då ser jag alla dygnets inlägg.
Forumansvariga | Aktuella inlägg idag Topp 10 idag | Topp 10 totalt SUCK!!!!! Du är rent omöjlig !!!!! Snabbt svar. Enkel förklaring (så till och med en björn med mycke´t liten hjärna begriper...) Tur att vi har folk som kan...... Beror nog på dina (numera) varma fötter ????!!!!
Kattgräs
21-06-2004, 21:06
Jag har alltid fått svar när jag frågat i de andra forumen. Fast - jag har ju inte hängt här så länge än?
Copycat
21-06-2004, 21:11
Hejsan ! När jag svarar på en fråga så är det inte alltid säkert att jag VET. Men jag svarar av egna erfarenheter, man lär sig av sina misstag. Jag har inte varit med på Odla mer än ca.tre månader, så innan dess fick jag hanka mig fram på egen hand. Men blommor har flyttats och frodats ändå (hur jag nu kunde klara mig utan er hjälp?) och böcker har varit lösningen många gånger. Men det är mycket trevligare med en kontakt från er alla.
*Felix matte*
21-06-2004, 21:35
CITAT (gammelnalle @ 21-06-2004, 21:40) Beror nog på dina (numera) varma fötter ????!!!!  :lol: :lol: Visst är de varma faktiskt så har jag klagat på värmen hela dan.... tills jag nu ikväll kom på att jag kan ta av mig tofflorna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|