Full version: Spireahäck
Babsan
Har en spireahäck som är drygt 1 m hög. Vill nu klippa ner den till knappt ½ m. När är det bäst att göra detta? huh.gif
Fialotta
Hej!

Vilken sorts spireahäck har du...vet du det? Brudspirean brukar inte jag klippa i alls...men det finns en massa sorter...jag har en annan sort...men vete sjutton va den heter och den klipper jag på våren eller höst...
före eller efter blommning smile.gif
Hoppas du blev hjälpt av detta wub.gif
Babsan
Hej Maudan!
Det är Brudspirea och Bukettspirea som är blandat.Vi har klippt ner den för flera år sedan och då var det flera plantor som dog.Jag kom inte ihåg vilken årstid det var wacko.gif
Blomstertanten
Tror att båda kan klippas efter blomningen. Grannen har bägge sorter och hon gallrade sina i dag.
Cilla
Beskärningsboken rekommenderar vår efter blomning för brudspirean och vårvinter för bukettspirean, och på ett annat ställe efter blomning på båda. Man blir inte klok på spireorna!

Min erfarenhet är att ingen av dessa två mår bra av total nedskärning, det är det snarare än fel beskärningstid de dör av. Bättre att ta de äldsta grenarna ända nere vid marken - lite varje år. Efter blomning borde vara bästa beskärningstid.
Blomstertanten
CITAT (Cilla @ 22-06-2004, 19:31)
Min erfarenhet är att ingen av dessa två mår bra av total nedskärning, det är det snarare än fel beskärningstid de dör av. Bättre att ta de äldsta grenarna ända nere vid marken - lite varje år. Efter blomning borde vara bästa beskärningstid.

Precis så gör grannen och hennes spireor blommar så fint varje år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon