Annie-72
Mamma min har hittat en lila "klängväxt" bakom sitt växthus.. Hon vet inte vad det är men en granne till henne trodde att det var en Akleja.. Är den värd att gräva upp isf (huset skall säljas) och flytta till mig??? Är den ett-årig är det kanske bättre att be grannen plocka frön därav???//Annie som vill ha massor av perenna blommor.... rolleyes.gif
Ina
Hmmm.. aklejor är perenna, men dom är inga klängväxter... Har du någon möjlighet att få till en bild?

Clematis? Finns lila sorter och dom klänger...
Fenja
En akleja ser ut till exempel så här:

Den är perenn, flerårig, finns i många olika färger och höjder men är inte någon klängväxt.
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
är den lila i blomning ?? , får den små röda bär på hösten o röda bär?Besksöta
Solanum dulcamara huh.gif
MRLINDELL
Det finns flera Japanska blå/lila Aklejor.
kerstin z5-6
som klättrar ???vad heter de i så fall ??
MRLINDELL
Det har jag däremot inte sagt! Själv vet jag ingen som klättrar, bara att de är otroligt vackra växter. Jag tycker de ser lite klena och ömtåliga ut, så jag kör med lite liljor i stället bland mina nya Vallmon jag planterade idag.
Annie-72
JAg vet som sagt inte själv hur den ser ut, har bara hört vad hon sagt.. Hon och grannen hävdar att det inte är klematis men den står väldigt tokigt till bakom ett halvt övervuvet växthus.. hon menar på att hon skulle behöva röjsåg för att ta sig fram till den.. tror hon såg den innifrån växthuset. Men med det sirliga växtsätt som någon beskrev på bild så skulle jag gott kunna tänka att hon tror det är en klätterväxt!!!! rolleyes.gif

Vad gäller inomhusväxter är hon en fena men detta gäller tyvärr inte för växter utomhus..

Men är nu aklejan perenn så ska vi försöka få fram den och forsla den till mig.. Återkommer med resultatet senare//Kram Annie
Fideli
Skulle bara tala om att min granne har en ljust röd akeleja.
Själv har jag två olika färger. En blå och en mer lila.
De frösår sig som sjutton bara de trivs.
Nellie
Kan det var blomma för dagen, min son satte ett frö en sommar, den blev kanske 5 meter, finns i vitt också.

Nellie rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon