|
Full version: Goda grannar
*Felix matte*
20-06-2004, 21:26
Önskar att alla hade lika fina Guld värda grannar Det här kom en av dem med för en stund sedan.
gammelnalle
20-06-2004, 21:36
Som man ropar i skogen får man svar......
är man själv en god granne så......
är det röding??
Jag är ingen fiskexpert men jag tippar på Öring.
Lyckliga dig!! Sådana grannar vill jag med ha!! Mvh Fenja
åhh smaskens
*Felix matte*
20-06-2004, 21:59
Bäckforell säger guben att de heter... vi får ett antal såna fyllda fat varje sommar/höst och andra kommer med stora Sikar, Harr och Abborrar och en o annan Gädda som blir till färs. Visst har vi det väl jättebra kommer att tänka på dikten Tacksamhet
Det är la samma som bäcköring ???? eller.....Hur som helst...jag väntar på att ungarnas evinnerliga fiskande i älven här skall ge liknande resultat så jag får nåt att stoppa i röken....(ja ja, de sysselsätter sig ju i allafall...  )
andreas i uppsala
20-06-2004, 22:13
äsh jag som hade gissat på regnbågsforell/regnbågsöring. Kärt barn har många namn
Jag gissade på Öring(kan leva i både bäckar, åar, sjöar, vara vandrande till havet eller inte och kan sedan kallas bäcköring, havsöring,...) som ni kanske har sett, och visst, kärt barn har många namn! Men när jag tar en närmare titt på den kan det även vara rengbågsforell... Ja, ja, någon av det är det i alla fall!
andreas i uppsala
20-06-2004, 22:23
regnbågsforell=bäcköring  Såna ska de i sommar plantera ut i fyrisån och man kommer att kunna köpa fiskekort men det kommer vara en dyr statusgrej.
CITAT (andreas i uppsala @ 20-06-2004, 23:23) regnbågsforell=bäcköring  Nja, vad jag vet så är regnbågsforell en art man har planterat in i sverige på sent 1800 tal och öring(bäcköring är samma sak som öring) en inhemsk art... hm...
andreas i uppsala
20-06-2004, 22:39
När regnbågen kom till Sverige uppstod frågan vad man skulle sätta för namn på fisken. Det blev forell (öring) från tyskan eftersom svenskan är ett germanskt språk. Sedan blev det regnbågsforell 1893. Regnbågsöring, ett 1904 föreslagit namn på fisken, lanserades åter senare för att undvika den vilseledande benämningen regnbågsforell (ursprungligen bäcköring, en portionsstor fisk). Namnet regnbågsforell försvann mer eller mindre under 1950-talet och man började i stället använda namnet regnbåge. Professor Gunnar Svärdson skrev i sin bok "Fiskebiologi" 1964 att man bör använda namnet regnbågsöring. Men svensk handel lanserade i stället fisken under beteckningen "regnbågslax", ett namn som är förbjudet i utlandet. Livsmedelsverket och Fiskbranschens Riksförbund har dock gjort ett stort avsteg från vetenskaplig fakta och tills vidare godkänt beteckningen "regnbågslax" eller enbart regnbåge. Varför då den vilseledande beteckningen "regnbågslax" i svensk mathandel? En förklaring kan vara ekonomisk vinning, handeln tror mer på "lax" som säljande argument vilket kan i vissa fall kanske vara lite bättre än öring men för internationella fiskforskare och många sportfiskare är öring betydligt mer värd än lax. Har både hittat ja och nej till det
Ja enligt min fiskande gubbe så är regnbåge en amerikansk lax..typ....indianlax kallas den tydligen också.....Sen är det skillnad på havsöring som är en vandrande fisk och bäcköring som är stationär...(fast det visste ju jag också...  ) Regnbågsforell är ingen fisk utan ett missförstånd.......  för det är öringar som är foreller...eller....
andreas i uppsala
20-06-2004, 22:45
har lite svårt att fatt det där med regnbågsforell. heter den regnbåge nu? Ja den är införd från nordvästra USA och kanada. Den har också kallats regnbågslax. Förvirrande  är det
Uj uj uj.........vilka fina firrar  Lyckans ost du är Vart ner till ån o försökte få upp lite öring, men inte fick jag nån  endast småmört Men jag ska slänga ut några kräfsaburar i veckan o se om det blir några kräftor till midsommar
Ja regnbågslax skall väl vara korrekt men inte regnbågsforell eftersom den inte är en öring (forell..)  inte så jäkla noga kanske..... gôtt är det alltihopa i allafall
andreas i uppsala
20-06-2004, 23:13
regnbågslax är förbjudet att använda utomlands, för någon lax är det inte. Väldigt krångligt men gott, bättre än mört och abborre
magiana
21-06-2004, 08:14
Vad härligt att du har så goa grannar! Mina grannar är rätt goa dom med.
Copycat
21-06-2004, 20:35
Visst är det härligt med goda grannar !!! Jag delade min Rabarber i dag, och gav grannen en liten rotplanta. Nu på kvällen skickade hon in sin sambo med världens godaste Rabarberpaj. Det var smaskens vill jag lova. Tjänster och gentjänster, vad skulle man göra utan "goda grannar" i ett radhusområde?
Enligt min far (ivrig sportfiskare o tävlingsfiskare) så beskriver ordet forell storleken på fisken : Samt att öring är en sort o regnbåge en annan. Men jag kan minnas fel oxå
Ja, jag måste säga detsamma, "fina fisken" du fick! Vi har en gammal (84 år) dam som granne och hon är världens goaste  ! Hon orkar inte alltid att skotta och klippa gräs så det händer att vi assisterar och även med lite diverse mek och snickerier... Men vad gör man inte för att få ha henne kvar så länge som möjligt!!! Hon har för övrigt en fantastiskt fin trädgård som har resulterat i många sticklingar till mig! Det är så roligt att få plantor med lite historia bakom, och inte köpa allt på handelsträdgården! Annlouice
Har du fler av den sortens grannar? Så skicka några ner till SKÅNE.ps om du kan undvara dom. Jag tror det är regnbåge. Ha ett underbart liv med sådana trevliga grannar. Häls BELL
*Felix matte*
21-06-2004, 20:51
Då är ju det spikat!  Får väl önska smaklig spis till maken då!
*Felix matte*
21-06-2004, 21:01
CITAT (bell @ 21-06-2004, 21:46) Har du fler av den sortens grannar? Så skicka några ner till SKÅNE.ps om du kan undvara dom. Jag tror det är regnbåge. Ha ett underbart liv med sådana trevliga grannar. Häls BELL  Javisst! både nuvarande och fd. grannar Inte bara fisk kommer de med.... 65 st blomplantor fick vi förra helgen Skulle gärna dela med mig, men de trivs bäst häruppe
andreas i uppsala
21-06-2004, 21:49
varför tål du inte insjöfisk? Ni har ju det renaste vattnet i hela sverige
*Felix matte*
21-06-2004, 21:56
CITAT (andreas i uppsala @ 21-06-2004, 22:49) varför tål du inte insjöfisk? Ni har ju det renaste vattnet i hela sverige Ingen aning men luftstrupen blir till sugrörsstorlek (knappt) och rösten hes.  Havsfisk däremot går jättebra  Det har nog inget med vattnets renhet att göra. Människokroppen är ett mysterium
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|