Nu gör jag lite framsteg i dammen...

Upptäckte att det blev bättre om jag lade lite mera stenar i dammen, blev inte så sluttande då. Och i en dammbok fick jag ett finfint tips om hur man gör för att plantera undervattensväxter i stenpartier.. man använder en nylonstrumpa som man lägger jord och växt i och knyter åt

Ska testa det så fort jag hittar några vettiga vattenväxter... det plantskolan har är mest slamsor

Tur man har en far som har akvarieaffär så han kan beställa direkt från importören/odlaren... Kom på några fler frågor:
1)Vattenhyacinter. I mina dammböcker står inte så mycket mer om dem än att de läggs direkt på ytan... nåt annat man bör tänka på?
jag har ju ett litet vattenfall(ca 1 dm högt, måttlig fart), nån risk att de driver dit och slås sönder?
2)Ska man besvära sig med att lägga nåt bottenmaterial som grus i dammen? Jag har lagt lite grus i mina sumpzoner för att det ska bli snyggt och för att jag ska kunna plantera lite iris o sånt där... (inte snyggt med krukor där).
3)Stämmer det att näckrosor täcker ca 1 m2 styck? Jag har fått ett jättebra pris på 4 st för 99 men tror att det blir alldeles för mycket för min lilla damm (ca 2m3)
4)Klarar man sig utan UV-filter? (jag har min damm på södersidan... 1 meter djup i djupgropen... 2 m3 stor) Ska ha en hel del undervattensväxter... inga fiskar
5)Hur länge klara sig dammfolie (av hög kvalitet) i solen utan att vara fuktig? Jag har inte fyllt hela vägen upp för jag håller fortfarande på att trixa med stenar och sånt.... och jag väntar på pump&växter
MVH
Henrik - stolt innehavare av 3 st dammböcker, men böcker säger inte allt....