MrNorth
Jag hade inga problem med att hitta fina växter att plantera i "sump-zonen" eller där det är ca 3 cm högt vattenstånd... med fint grus från sjön som bottenmaterial, men sedan har jag ingen plantage förrän i "djuphålan" där två st näckrosor har planterats... Hur är det bästa sättet att plantera växter som trivs i typ 30-40 cm djup? Vad för sorts växter? Min damm sluttar ganska brant ner... kan man lägga en sten eller nåt för att stödja upp planteringskorgen så den står rakt?

Anledningen till min fråga är att jag annars kommer få väldigt svårt att täcka 2/3 med gröna vattenväxter... blir väldigt sterilt... :/

MVH
Henrik - som arbetade så hårt med dammen idag så jag nästan gick in i väggen sad.gif Otäckt när allt bara snurrar och man inte vet vart man är wacko.gif
kerstin z5-6
jag planterar allt i sand i struntar i korgarna,tänk på att de växer till sig -Lte vattenyta vill du väl ha smile.gif
MrNorth
Hmm... jag kanske skulle ha grävt lite bredare terasser på ca 40 cm djup... där har jag en 30 graders sluttning ner mot botten (som ligger på ca 70 cm djup, medans djuphålan går ner mot 1 meter.. men den är ca 0.5x0.4 m stor och till för vattenpump och näckrosor...

Jag funderade på att gräva breda terasser på ca 40 cm djup, men jag ansåg att för mycket av den fria simytan för fiskarna hade försvunnit... bra mycket mera utrymmessnålt att göra en 30 graders sluttning ner mot botten. Får försöka bygga upp nåt med stenar och sedan ha lite sand i dem...

En andra fundering.. om näckrosen tar ca 1-1.5 m2 + mina två ganska stora sumpzoner så kommer nog mycket av vattenytan att vara täckt med grönt.

Fråga: Hur långt från vattenpumpen kan man ställa krukan med näckrosen? Störs den av vattenpumpens sug?

Jag ska även ha i ett undervattensfilter... vart är bästa stället att placera det i förhållande till vattenpumpen?

MVH
Henrik
MariaS
.
MrNorth
Tack för bilden, fick några ideer där när jag såg hur du hade lagt stenarna på botten!

Ang pump o filter... skrev lite flummigt men jag hade tänkt sätta dem oxå på stenar så de kommer upp lite.. pumpen ska jag ha på ena kortsidan nära vattenfallet (så jag inte behöver så lång slang uppför kullen) och filtret hade jag tänkt ställa vid några kullerstenar på ca 50 cm djup

Mycket jobb nu, så trädgården får tyvärr vänta sad.gif

MVH
Henrik
MrNorth
En annan liten fråga... Fick reda på från försäljaren att mitt paket med pump-filter, slang etc blir försenat och kommer inte förräns om ca 10 dagar

Hur länge kan dammen stå med växter och vatten innan pumpen behövs?? Jag måste ju vada ner sen och sätta dit all utrustning, så där lär väl bli halt på gummiduken efter ett tag...?

jag kan ju spola lite med trädgårdsslangen för att cirkulera det lite...

Anledningen till att jag skyndade på med dammen utan att ha all utrustning är att min schaktare skall ta alla stenar och sånt jag inte skall ha till dammen och använda som utfyllnad innan matjorden kommer på plats... just nu ligger en stor hög med både natursten o sprängsten på tomten... Och jag måste ta det jag ska ha till damm & dekoration för om någon dag åker det ner i en djup grop smile.gif

MVH
Henrik
MariaS
.
MrNorth
Nu gör jag lite framsteg i dammen... smile.gif Upptäckte att det blev bättre om jag lade lite mera stenar i dammen, blev inte så sluttande då. Och i en dammbok fick jag ett finfint tips om hur man gör för att plantera undervattensväxter i stenpartier.. man använder en nylonstrumpa som man lägger jord och växt i och knyter åt smile.gif Ska testa det så fort jag hittar några vettiga vattenväxter... det plantskolan har är mest slamsor sad.gif Tur man har en far som har akvarieaffär så han kan beställa direkt från importören/odlaren... Kom på några fler frågor:

1)Vattenhyacinter. I mina dammböcker står inte så mycket mer om dem än att de läggs direkt på ytan... nåt annat man bör tänka på?
jag har ju ett litet vattenfall(ca 1 dm högt, måttlig fart), nån risk att de driver dit och slås sönder?

2)Ska man besvära sig med att lägga nåt bottenmaterial som grus i dammen? Jag har lagt lite grus i mina sumpzoner för att det ska bli snyggt och för att jag ska kunna plantera lite iris o sånt där... (inte snyggt med krukor där).

3)Stämmer det att näckrosor täcker ca 1 m2 styck? Jag har fått ett jättebra pris på 4 st för 99 men tror att det blir alldeles för mycket för min lilla damm (ca 2m3)

4)Klarar man sig utan UV-filter? (jag har min damm på södersidan... 1 meter djup i djupgropen... 2 m3 stor) Ska ha en hel del undervattensväxter... inga fiskar

5)Hur länge klara sig dammfolie (av hög kvalitet) i solen utan att vara fuktig? Jag har inte fyllt hela vägen upp för jag håller fortfarande på att trixa med stenar och sånt.... och jag väntar på pump&växter

MVH
Henrik - stolt innehavare av 3 st dammböcker, men böcker säger inte allt....
MariaS
CITAT (MrNorth @ 22-06-2004, 08:39)
1)Vattenhyacinter. I mina dammböcker står inte så mycket mer om dem än att de läggs direkt på ytan... nåt annat man bör tänka på?
jag har ju ett litet vattenfall(ca 1 dm högt, måttlig fart), nån risk att de driver dit och slås sönder?

2)Ska man besvära sig med att lägga nåt bottenmaterial som grus i dammen? Jag har lagt lite grus i mina sumpzoner för att det ska bli snyggt och för att jag ska kunna plantera lite iris o sånt där... (inte snyggt med krukor där).

3)Stämmer det att näckrosor täcker ca 1 m2 styck? Jag har fått ett jättebra pris på 4 st för 99 men tror att det blir alldeles för mycket för min lilla damm (ca 2m3)

4)Klarar man sig utan UV-filter? (jag har min damm på södersidan... 1 meter djup i djupgropen... 2 m3 stor) Ska ha en hel del undervattensväxter... inga fiskar

5)Hur länge klara sig dammfolie (av hög kvalitet) i solen utan att vara fuktig? Jag har inte fyllt hela vägen upp för jag håller fortfarande på att trixa med stenar och sånt.... och jag väntar på pump&växter

Svar på fråga: 1. Vattenhyacinter klara inte frost. Bör tas in under vinter och förvaras ljust och svalt ej under 10+

2. Bottnen täcks snart av ruttnande växdelar, dessa kan vara svåra att "fånga" upp om man har för mycket bottenvmaterial.

3. Är det näckrosor avsedda för akvarie är det ingen ide att plantera. De tål inte temperaturer under 21+.

4. Utan UV-filter och fiskar har du snart en grön soppa i dammen.

5. DAmmfolie tittar alltid fram lite här och där i solen. Har du köpt riktig folie har den en UV-garanti på 10år.

MariaS
MrNorth
lite gensvar här wink.gif

Näckrosor: Dessa är för dammbruk... leverantören han beställer från heter Imazo och de har allt möjligt både för akvarier och dammar

UV-filter: I mina böcker står det att man skall klara sig undan den "gröna soppan" om man har rikligt med växter som tar hand om näringen och god cirkulation i dammen... inte sant i praktiken då eller?

MVH
Henrik
MariaS
Gröna soppan kommer innan växterna har börjat komma igång.
Hämtar du från Imazo, kan jag meddela att deras Laguna UV-filter fungerar utmärkt. Följ bara instruktionerna inför vintern och ta in filtret.
Har själv bara produkter från Imazo, även fiskarna kommer därifrån. Där skall det också nogrannt nämnas att Imazo ALLTID har karantän på sina fiskar oavsett sort och ändamål.
Jag arbetade på Imazo under 70-talet och vet att de är mycket nogranna med sina produkter och garantier. Det är ju inte för inte som Bosse blivit störst i landet.

MariaS
MrNorth
De verkade ha ett bra sortiment med "hårdvara"... lite sämre med vattenväxter, tänkte iaf ha en stor bunt med vattenpest och lite annat smått och gott smile.gif Köpte 4 plastkrukor modell större som jag tänkte plantera växterna i samt lite dammplanteringsjord och lera till näckrosorna...

Fråga: Vad för sorts bottenmaterial skall jag ah i sumpzonen... tänkte plantera bl.a iris och olika sorters gräs där... vattnet blir typ 2-5 cm djupt...

En kompis rekommenderade vanlig sandlådesand, kanske kan man blanda sand och jord? Vill gärna ha lite konsistens på det, så det inte flyter omkring i dammen... eller rinner ner i djuphålet...

MVH
Henrik
MariaS
Jag har blandat sjösand och torv. Denna blandningen behåller fukten även när vattennivån sjunker vid avdunstning.

MariaS
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon