Annlo
Har köpt en Himrod och ska plantera den i mitt växthus så snart jag fått dit glaset, (vi har uselt väder i detta land just nu,så det blir inte lika mycket gjort)!
Men plötsligt så slog det mig att jag kanske gjort en dumhet? Jag har lagt täckväv i botten och ovanpå detta ca 1 kubikmeter jord så det blir ca 20 cm djupt med jord. Är det för grunt för vinrankan, eller kan den kanske söka sina rötter genom täckväven? Jag drog upp gammal täckväv från mitt gamla växthus och där såg det ut som om lite rötter tagit sig igenom... Åh vad tror ni?? ohmy.gif
Alternativet är ju att ta bort jorden och täckväven just vid vinrankan och gräva ett större djupare hål där! huh.gif

Annlouice
Åsa, mälardalen zon 2
20cm är nog för grunt för en växt som har mycket djupgående rotsystem, går det inte att sticka ner något vasst och skära lite hål i väven så att rötterna kan ta sig ner, gräva tror jag inte man behöver vinrankor brukar inte ha några problem med att ta sig flera meter ner i marken av sig självt.
Annlo
Ja, det var en bra idé, så gör jag! Men för övriga plantor duger det nog, det mesta är ju ettårigt!?

Annlouice rolleyes.gif
MRLINDELL
Ofta står det 50 x 50 x 150 cm brett, djupt & långt på anvisningarna till vinrankor. Man kan ju pruta ner 150cm till 1m jämt men lite mera än 20 cm vill de nog ha.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon