Full version: Buxbom
Katti med torpet
Skall i helgen beskära en förvuxen gamal buxbom. Kommer att få en hel del sticklingsmaterial men eftersom jag är nybörjare på det här undarar jag om de gamla förvedade delarna kommer att skjuta rötter eller om jag bara skall anvnda de nyare toppskotten?
Sen då? sandblandad jord med plastpåse, eller funkar det att sätta spröten i vatten?
KURT
Ta toppskott nu på sommaren, ta bort de nedersta bladen och stick ned i sandblandad jord. Buxbom är tämligen lätt att föröka med sticklingar.
Katti med torpet
Okey, toppsticklingar och sandbädd, så får det bli.

Tack för svaret!
Annelie
Jag har fått förklarat för mig att det gärna får vara en liten klack kvar längst ner på sticklingen och att man bör skrapa lite nätt på "stammen" strax ovanför för att gynna rotbildningen. För att få den där klacken så bryter man av skottet precis intill där den sitter fast i växten. Detta såg jag även den där damen göra i Gröna rum..

Men eftersom jag inte VET varför man ska göra så får gärna någon som vet förklara detta även för mig! blink.gif smile.gif
KURT
CITAT (Annelie @ 21-06-2004, 10:45)
Jag har fått förklarat för mig att det gärna får vara en liten klack kvar längst ner på sticklingen och att man bör skrapa lite nätt på "stammen" strax ovanför för att gynna rotbildningen. För att få den där klacken så bryter man av skottet precis intill där den sitter fast i växten. Detta såg jag även den där damen göra i Gröna rum..

Men eftersom jag inte VET varför man ska göra så får gärna någon som vet förklara detta även för mig! blink.gif smile.gif

Tar man stickling "med klack" så får man dels lite större snittyta som kan bilda rötter, dessutom är det nog mera rotningshormon i grundstammen, just där sidostammen grenar sig. Men man får också anpassa sig lite till verkligheten, man kan inte alltid ta sticklingar med klack (tex om skotten är relativt långa), och buxbom tillhör ändå de växter som är relativt enkla att sticklingsföröka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon