Annika i Korsholm, Finland
Hej!

Mina äppelträd har en hel del konstiga blad. De är bulliga, ihåliga och torra, nästan som chips. Jag har tittat in i dem men där verkar inte finnas några djur, men de kanske är väldigt små, eller också kanske de redan lämnat dessa blad? Tar trädet skada när nästa hälften av alla blad ser ut på detta viset och kommer det att bli flera? De är utspridda över hela trädet och har alltså friska blad i närheten, alltså ingen hel kvist med konstiga blad. Flera äppelträd har drabbats och även min mammas äppelträd har drabbats av detta, 20 km bort. Kan jag göra något åt det nu för att eventuellt förhindra att det sprids? Vad göra för att förhindra detta ett nytt år? Bäst är ju om man slipper ta till gift! Kanske det inte är så farligt så att vi kan leva med det?
KURT
Ofta ser man att blomklasarna och även blad på en skillda grenar torkar ut strax efter eller i samband med blommningen. Det brukar vara blom och grentorka (grå monilia, Monilia laxa). Men det brukar som sagt vara enskillda grenar och enskillda äppelsorter (te x oranie), knappast enskillda blad utspridda över hela trädet!
Cilla
Om träden är uppvuxna klarar de att förlora en hel del bladmassa, men det stärker dem att lufta markområdet vid dropplinjen och så i gröngödsling när de förlorat blad. Om detta finns skrivet här i forumet och på http://www.juniper.se/tradvard/grongodsling.htm.

Buckliga och missformade blad brukar komma av bladlöss, hål i bladen av någon stekel/larv som ätit på dem. Bladlössens framfart brukar avta under sommaren och det är vanligt att de redan gjort sitt när man upptäcker att bladen är deformerade. Larver och liknande kan sitta kvar i träden längre och är svårare att upptäcka. Man måste titta på många ställen i trädet, rulla ut bucklor och ihopsatta blad och klämma ihjäl de man ser.

Till hösten gör man gott i att samla ihop de nedfallna bladen och att till nästkommande vår noga titta på ev äggsamlingar vid och kring knopparna just när de börjar svälla. Innan de spricker ut kan man kväva många ägg med en blandning av majsolja och ljummet vatten som man sprutar på grenarna.
Annika i Korsholm, Finland
Tack!

Träden är planterade hösten 1999 och är alltså inte så stora ännu. Det verkar nog vara bladlöss som har varit i farten. Nya fina skott med blad har växt ut efter de bulliga bladen så det varkar inte vara någon fara.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon