Full version: Stammad fuchsia
Tvåbarnsmamman
[COLOR=blue][/COLOR]

Jag har precis köpt in en stammad fuchsia, och har läst lite här inne om hur man sköter om den. Men hur ska jag få den att övervintra och komma igen nästa år osv? Hur ska man klippa ner den och när osv?

smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag strippar min från blad på hösten och friserar in kronan lite så att den får plats i förrådet. Sedan får den stå mörkt och kallt (ca +5) under vintern. Mitt förråd har lite för torr luft så jag går och vattnar och duschar växten några gånger under vintern. Fuchsior ska hållas åt det torrare hållet under vintern när de står kallt så de får inga större mängder när jag vattnar.

Det optimala övervintringsstället för vilande fuchsia är där det går att förvara potatis eller äpplen hela vintern utan att de fryser eller skrumpnar
elle
Jag gör som föregående "svarare", men knyter en fryspåse med hål i, runt rötterna, som jag skakat av från den mesta jorden.--sen lägger jag fuchsian i en svart säck, även den med klippta lufthål. Jag har turen att bo så, att vi får ha blommor och hyfsat snygga "förpackningar" i vårt trapphus--så jag lägger säcken under det bord, där jag har överlevda pelargoner.
Vi har ca 7-10 +, där! Den här metoden har bara fungerat på stammade fuchsior! Mina övriga gillade inte alls läget!
För mig är nyfikenheten---min största drivkraft i odlandet! Mina fuchsior---ger mig verkligen mycket av den varan. Ena året går det jättebra under själva odlingen--nästa--åt skogen helt! Jag har en uteplats åt norr...där iaf mina "stammade" trivs alldeles utmärkt!
Lycka Till!
kristerh
jag har en uppstammad fuchsia som jag har haft i 5 år nu,
köpte den som stickling.
Jag brukar låta den torka lite nån vecka innan det är dags för vinterförvaring, sedan lyfter jag den ur krukan tar bort lite jord, inte allt
lyfter över rotklumpen i en svart plastsäck som jag INTE knyter i hop,
den måste få lite luft annars ruttnar den,
därefter lägger jag den under huset, jag bor så att jag har ca 1 m hålrum mellan golvet under hela huset och marken med en lucka som man går in in från huset, (nån slags lucka så att man kommer åt alla rör under huset om det skulle hända något) det brukar vara ca 3-9 grader där på vintern, ungefär som en jordkällare. vattnar lite ett par ggr under vintern.
krister
Ti bee
Inför vintervilan så klippte jag först ner plantorna och tog bort alla blad.
Sedan grävde jag en grop, ca en halvmeter - 70cm djup i trädgårdslandet som jag lade ner alla mina fuchsior i, på sidan, fortfarande i sina krukor. Därefter så täckte jag med löv och stoppade in lite löv mellan plantorna. Ovanpå det lade jag ett plasttäcke, sedan ett lager löv till.
Av ca 30+ fuchsior så överlevde kanske 26 vintern på det viset.
smile.gif
Kajsa
Förvarar mina fuchsior i garaget som är mörkt, klipper inte in dom utan låter dom stå och med tiden ramlar alla blad av, då dammsuger jag upp allt noga för ev. ohyra i bladen. Jag duschar också av dom några ggr. under vintern. Och ju äldre fuchsiorna blir och vedartade ju lättare övervintrar dom, tycker första året är svårast då dör en del.
Lavendela
Nånstans på den här sidan

http://www2.dicom.se/fuchsias/

finns det drastiska bilder som visar hur mycket man ska klippa, det är mycket! Dessutom är det en underbar sajt! Lycka till!
Orchid
Hur kallt bör de stå, och hur ofta bör man vattna dem när man övervintrar fuschior?
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Orchid @ 07-08-2004, 14:16)
Hur kallt bör de stå, och hur ofta bör man vattna dem när man övervintrar fuschior?

Det beror på vart man övervintrar fuchsian. Ska man övervintra den mörkt ska det helst bara vara ett par plusgrader + växten ska hållas ganska torr det räcker med lite fukt längre ner i jordklumpen. Övervintrar man kallt och mörkt är det vanligt att växten ruttnar ifall man vattnar för mycket, en växt som är i vila dricker knappt någonting. Man får gå och känna några gånger under vintern ifall det finns fukt längre ner i krukan, känns det riktigt torrt slänger man på en liten skvätt inget mer.
Orchid
Jag köpte en fuschia putts folly, tror jag det var för ett tag sedan.
Jag visste ingenting om dem när ja köpte den, tyckte bara den var så otroligt söt. Men efter ett tag så försummade jag den helt o hållet, den torkade ut o stod mitt i stekande solen. Den tappade många av sina blad o alla sina blommor. Jag trodde det var kört. Men jag tog borta alla vissna blad och vattnade den, håller den fuktig o satt den på ett skuggigt ställe..
O den har redan återhämtat sig o börjat få nya knoppar!
Gissa om jag blev glad biggrin.gif
kristerh
CITAT (Orchid @ 08-08-2004, 12:51)
Men efter ett tag så försummade jag den helt o hållet, den torkade ut o stod mitt i stekande solen. Den tappade många av sina blad o alla sina blommor. Jag trodde det var kört. Men jag tog borta alla vissna blad och vattnade den, håller den fuktig o satt den på ett skuggigt ställe..
O den har redan återhämtat sig o börjat få nya knoppar!
Gissa om jag blev glad biggrin.gif

Jag har alla mina fuchsior i "stekande sol" och det går utmärk rolleyes.gif
bara man har tillräckligt stora krukor så kan man ha dem överallt sleep.gif
man skall givetvis vattna ordentligt oxså
krister
Ulrika på balkongen
Men kristerh, får du inte ohyra på dem i värmen? Det har jag problem med.
kristerh
CITAT (Ulrika på balkongen @ 17-08-2004, 12:55)

Nej, faktiskt inte ett enda kryp rolleyes.gif jag kanske har haft tur, enda problemet är att de är så törstiga...
krister
Margaretha
Jag tänker försöka lyfta in och övervintra min uppstammade fuchsia och mina andra fuchsior, min potatisblomma och en hel del annat på min inglasade balkong.
Men jag grubblar på hur jag ska göra med bladen. Ska de få vara kvar? Jag är alltid rädd att få med ohyra in på balkongen.Kan man klippa växterna ordentligt redan på hösten? De tar ju en väldig plats också.

Jag har inget extraljus men soliga dagar på hösten och eftervintern kan det ju bli varmt där, så de kan kanske ha bladen kvar, men beskäras rättså hårt. Eller hur brukar ni göra, ni som vet???

Och nerium oleander och passionsblommor, som redan står på balkongen, ska man göra något med dem eller bara låta dem stå.

Jag planerar att skaffa en frostvakt för de kallaste dagarna.

Ja, egentligen vill man ju inte tänka på hösten ännu, men den kommer ändå!!! Så det är väl bara att acceptera det hela!!! rolleyes.gif
Mia, zon 3
CITAT (kristerh @ 17-08-2004, 13:36)
CITAT (Ulrika på balkongen @ 17-08-2004, 12:55)

Nej, faktiskt inte ett enda kryp rolleyes.gif jag kanske har haft tur, enda problemet är att de är så törstiga...
krister

Ett flertal fuchsior går att ha på friland, och då VILL de ha full sol. Det är det utsatta läget i krukmiljön som gör att de måste ha skugga.
Men jag tycker att de är snyggare i kruka, plus att det är trevligt att ha något snyggt blommande i skuggan.
%0
Ang. övervintring så har jag mina i jordkällaren. Ju större krukor desto större överlevnadschans tycker jag. Repar av en del blad och alla blommor när jag ställer in dem, annars gör jag inget med dem. Planterar om när de varit ute en stund på våren, så de fått komma igång i lugn & ro.
Se till att jorden är väldigt porös (packa den inte alls vid omplantering!), så klarar sig rötterna bättre både i växt & vila.
magiana
Som ensam människa i hushållet och dessutom med stort kylskåp, har jag funderat på om jag kan övervintra mina små fuchsior där? Det borde väl gå. Är det nån som har provat?
Kajsa
Vid denna tid är mina fuchsior stora, hur ska dom gå in? Och sedan kan det finnas ohyra och jorden, nej aldrig i ihop med maten. Har du ingen trädgårdsvän som du kan få ställa dom hos, i ett garage eller liknande.
magiana
Det är sent tagna sticklingar, så plats får dom. Annars hade jag tänkt gräva ner dem, typ 50-70 cm under markytan, men de är ju så små så jag undrar om det kan överleva så. Tredje alternativet är väl att muta grannen så jag får ställa in dem i hans förråd.
Kajsa
Vinterförvaring av fuchsior

Här kan du läsa om lite olika sätt, själv har jag mina i garaget. Alla överlever inte, men många och har dom bara förvedat sig ökar chanserna.
Dom klarar ett mörkt garage bättre än pelargoner.
Orchid
Nu är det höst, och jag går och funderar på om det är dags att strippa fuschian min på bladen? Och gräva en sk vintergrav åt den?
Den har fortfarande knoppar, så jag undrar om det inte är för tidigt nu?

MVH

Orchid
Smekajsa
Har funderingar på vintergrav i mitt glasade växthus

har aldrig provat själv men hade en gång en praktikant

i min butik som gjorde så varje vinter och det funka

till 100% .........................

så i år ska jag banne mig prova
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon