lindquist_o
21-06-2004, 08:45
Vill gärna höra vad som är fel när vissa frukter på squashplantan skrumpnar.
Till en början ser allt normalt ut och den utvecklas som vanligt. Efter ett tag så gulnar den, slutar att växa, och blir där i stället veckad nästan som ett russin i toppen.
Det är inte alla frukter på plantan som blir så men nästan hälften.
Vad är fel? Vad ska jag göra/inte göra?
Ska man ta bort dem så fort man ser att den börjar gulna?
Tacksam för alla tips.
Ola
De blommor som inte blir befruktade gör så. Först ser det ut att bli en liten squash sen ruttnar de bort. Plocka bort det som ruttnar och se till att det blir lättare för insekterna att komma åt med pollinering, eller pollinera för hand.
/Åsa
lindquist_o
21-06-2004, 13:18
Tack för hjälpen!
Trodde inte att de skulle börja utvecklas alls om de inte pollineras. (De blir ju c.a. 1/4 av "normal storlek innan de ruttnar.)
Man lär sig alltid något nytt.
Vänliga hälsningar
Ola
Gissa vem som stog förra sommaren och inte kunde förstå varför somligt "ruttnade"
Pollinera mera!
/Åsa
lena:-)
22-06-2004, 21:32
hm...nu blev det lite mer begripligt , squashens liv eller rättare sagt död ....men när ska man pollinera? Direkt när blomman slår ut ?
"oerfaren pollinör"
Åsa, mälardalen zon 2
22-06-2004, 21:35
Blommorna är inte utslagna så länge. På morgonen brukar de vara utslagna och det är då en lämplig tid att pollinera. Oftast brukar det bli bättre fart på insekterna längre fram på sommaren så det är bara i början man kan behöva hjälpa till med pollineringen.
Är pollen en "färskvara" eller kan man spara några hanblommor för att pollinera honblommorna med när de kommer lite senare (om det då inte finns han- och honblommor samtidigt)? Hur länge kan man tänkas spara hanblomman/pollenet i så fall och funkar det för de flesta han/honblomme-växterna (typ melon, squash, pumpa och kalebass)?
Åsa, mälardalen zon 2
23-06-2004, 10:37
Jag har aldrig testat att spara pollen men ofta är pollen färskvara. Det som är bra dock är att man ex. ofta kan ta pollen från pumpa och liknande och pollinera squash och tvärtom inom detta släkte sker det en hel del korspollineringar det är därför man inte bör spara eget frö av ex. squash och pumpa ifall man inte har kontrollerad pollinering.
Funkar det även att "korspollinera" melon och squash?
Åsa, mälardalen zon 2
23-06-2004, 12:25
Nej det brukar inte fungera så bra att korsa melon och squash de är inte lika nära släkt som ex. pumpor och squash(enligt kulturväxtlekikonet ska t.o.m squashen/zucchinin numera heta sommarpumpa på svenska)
lindquist_o
05-07-2004, 09:19
Hej igen
Nu är det väl risk för att man avslöjar vilken amatör man är, men det får jag ta...
Hur gör man när man pollinerar? Räcker det att man gnider fingrarna mot blommans ståndare och pistiller och sedan gör samma sak på de andra blommorna?
Tack för hjälpen!
Ola
Åsa, mälardalen zon 2
05-07-2004, 09:33
När det gäller squash och pumpor som har så stora ståndare och pistiller så brukar jag bryta av en hanblomma som har rejält med frömjöl/pollen på ståndaren. Efter det så plockar jag bort de gula kronbladen och sedan använder jag ståndaren med frömjöl som en pensel och smetar ut lite frömjöl på varje pistill.
netaave
10-07-2004, 23:31
Man kan också använda en mjuk smal pensel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.