Annika i Korsholm, Finland
Jag har en kompis som fick en burk med tryfflar och nu undrar hon vad hon ska använda dem till? Hon vet att de är väldigt dyra och är en delikatess och har aldrig tidigare varit i närheten av dem. Tryfflarna kommer från Kroatien där de är en specialitet för en del av landet.

I hurudan typ av mat kan hon använda dem? Det ska väl endast vara en liten bit? Hur länge kan en öppnad burk stå sig? I kylskåp? Berätta gärna vad ni känner till om dem och sätt gärna in recept i recept samlingen.

Jag provade söka på internet men hittade bara recept med choklad. Så jag tänkte kanske någon av er känner till något om detta.
KURT
Är tryfflarna inlagda i vinäger eller olja så bör en öppnad burk kunna förvaras i en mån i alla fall. Tryffel kan användas SOM ANNAN SVAMP. Men eftersom det är en mycket smakstark (man brukar generellt skilja mellan kryddsvampar tex kantarell och svampar som mest ger konsistens tex taggsvamp) svamp så behöver/skall man inte ta så mycket.

Passar bra att skiva tunnt (hyvla) över en omelett eller en pastarätt eller så här vintertid hyla lite på soppan i tallriken.
Istället för färsk tryffel så har man ofta tryffelolja, det BORDE man å andra sidan kunna göra själv om man har färsk tryffel som man kan smaksätta olja med.
Sassa
Lyckans ost! jag känner mej jätteavundsjuk.
Tryffel på pasta är ju en klassiker - italienarna vet hur man mumsar. Kanske du kan kolla i nån italiensk kokbok?
Nu förtiden kan man ju köpa tryffelolja på vilken ica som helst. Utvecklingen går framåt! Men hela tryfflar har jag inte sett, och skulle väl inte har råd med dem heller antar jag. Jag tror de kostar ett par tusen kr kilot om jag minns rätt.
Pladdrar Sassa smile.gif
Betty
CITAT (Annika i Korsholm @ Finland,30-01-2003, 12:21)
sätt gärna in recept i recept samlingen.

Annika! Jag har satt in ett par recept på tryffel i avdelningen Recept.
Annika i Korsholm, Finland
TACK!! wub.gif

Anade att jag kunde få hjäp här!! Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon