Full version: Äppleträd utan löv
talejten
Mitt i höstas planterade äppleträd (Ingrid Marie) fäller alla sina missbildade blad, det är liv i det, underbarken är grön, men det ser ut som ett spökträd.

Jag har duschat med såpvatten, vet inte om det hjälper. De nya bladämnena som komer ser även de torra ut. Vad kan det vara?
KURT
Om den av någon anledning har svårt att etablera nya rötter så kan den inte ta upp tillräckligt med vatten . Sitter den i lös jord, eller är det lera runt om? Alltför mycket vatten kan också vara ett problem, är det tillräckligt bra dränering? Ibland kan planteringshål bli som brunnar som samlar på sig en massa stillastående vatten. Här finns information och råd om fruktträdsplantering.
Cilla
Missbildade, buckliga blad brukar vara någon form av lus, men fällning av löv på nyplanterat träd brukar bero på etableringsproblem. Ditt träd kan ha båda problemen.

Vanligt är att träden hamnar för långt ned i jorden. Kolla ympnings/förädlingsstället - är det ovan jord som det ska?

Står trädet alltför torrt eller alltför sankt kan det också fälla bladen. För ett ungt, nyetablerat träd som fäller redan nu är det allvarligt.

Ett annat vanligt problem är att trädet planterades med kraftigt rotsnurr, särskilt höstinköpta träd i kruka. Om trädet inte står för långt ned, för torrt eller plaskvått kan det vara läge att gräva upp det, reda ut rötterna (i skugga), skära in de grova rötter som snurrar sig och sätta det i backen igen.

Några gånger har jag sett ungträd förtvina av strangulering, strypning av att uppbindningen till pålen suttit mycket tajt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon