Full version: Avenbok eller buxbom
Helen i Skåne
Tänkte ha buxbom eller avenbok som "häck" på min balkong. Alltså i någon form av balkonglåda som sträcker sig längs hela räcket. Går det överhuvudtaget att sätta den sortens plantor så? Om man håller dem nere klarar de att inte ha djupare jordmån då? Tänkte mig att de ska ha en höjd på ca 30-40 cm...
Cilla
Buxbom är jag dålig på men en avenbokshäck på balkong låter intressant. Det blir att jämföra den med bonsai-odling och det är av dem du kan lära mest här tror jag. Bonsaisällskapet

Avenbok vill inte bara ha djup (jag antar att du tänkte hela djupet från räcke till golv?) utan framför allt bredd, men med kontinuerlig beskärning från början kan man få växter att anpassa sig och med rotbeskärning kan man också göra mycket.

Medan du kollar upp Bonsaisällskapets erfarenheter av avenbok i liten kruka kan du alltid prova med ett exemplar själv. Börja med en liten en i kruka som du tänkt för hela häcken och beskär som minihäck från böran.
Annelie
CITAT (Helen i Skåne @ 21-06-2004, 12:45)
Tänkte ha buxbom eller avenbok som "häck" på min balkong. Alltså i någon form av balkonglåda som sträcker sig längs hela räcket. Går det överhuvudtaget att sätta den sortens plantor så? Om man håller dem nere klarar de att inte ha djupare jordmån då? Tänkte mig att de ska ha en höjd på ca 30-40 cm...

Jag hade nog valt buxbom - bara precis för att jag kan se hur fint det hade blivit på vintern med lite belysning i!! rolleyes.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon