Visst finns även din balkong i zon 1?
Jag tror att båda kommer att klara sig hos dig i kruka. Välj stället på balkongen där de får maximalt ljus av de timmar du har.
Jag har inte krukodlat någon av dem själv, men mina står på trånga ställen där de måste boxa sig fram med rötterna med andra växter. De som har erfarenhet av krukodling av träd säger att 40 cm diameter innermått är minimum.
Så här såg min dvärgmandel prunus tenella ut för några år sedan (minns inte om jag lagt in denna bild förut). Nu är den lite högre och bredare och idag såg jag att grenarna är fulla av de ludna mandlarna. Bladverket är mörkgrönt och olivformat efter blommen. Jag har vintergröna under som blommar i blått samtidigt som mandeln, men om jag odlade i kruka skulle jag ha en låg marktäckare med mindre täta rötter som t ex krypande timjan eller kantnepeta som jag skördade efter blom.

Den lilla pelarapeln har rödaktig stam och grenar, bladverket slår ut i kraftigt mörkrött och den blommar kraftigt i rosa liksom får många små blodröda frukter. Formmässigt är den som andra pelaraplar ingen höjdare, men det andra förlåter.
Det finns säkert många andra skönheter du kan ha också - någon av de japanska lönnarna är inte heller fel. När och om de blir lite större kan du ju ge bort eller sätta i backen någonstans. Alla möjliga färger och former finns - från flikigt i rött till limegrönt som blir illgult eller rött på hösten, med gula eller illröda näsor.
Den här har Nutten på sin inglasade balkong, och jag samt några fler på forumet har inte kunnat motstå den i år. Acer Aureum - vackert bladverk som skiftar från gul till gulgrön och med solbelysning får bladen röda kanter. Gul på hösten sägs det, men jag har sett bilder på höströda Aureum också så vem vet. Den har så många näraliggande släktingar!

Sommar och höst - den senare en bonsai. Kanske något för dig?
Finns en liknande A S 'automn moon' som jag har för mig går i rött på hösten (men kolla detta om du är intresserad)

Körsbär skulle jag spaljerat om jag hade balkong. För att frukterna ska mogna krävs inte så många soltimmar som många andra frukter gör. Kolla efter skuggmorell på spaljé, den mognar tidigt och får frukt efter bara ett eller ett par par år.