Full version: Nybörjare på rosor
Tvåbarnsmamman
Jag vet absolut ingenting om rosor men skulle gärna vilja skaffa mig en som jag kan lära mig sköta om så att den överlever och blir fin... smile.gif

Vilken sort ska jag då välja? Finns det nån bra "nybörjarros" utan taggar (då vi har två små barn). Det finns ju så otroooooligt mycket litteratur om rosor och hur man sköter eller inte sköter dem, så jag blir helt matt bara av att veta det. Vad är det viktigaste för mig som nybörjare att tänka på? unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Vilken växtzon?

Min mest lättskötta ros är Nevada den bör man ju inte ens beskära och den fryser inte ner det minsta hos mig, men den blir en jättebuske med långa bågformade grenar. Så den måste ha gott om plats. Grenarna är även vackra på vintern de är ganska rödaktiga. Den har inte speciellt mycket taggar. Härdig till zon 6. Den blommar just nu hos mig med en massa stora vita blommor, längre fram i sommar blommar den mera sporadiskt och blommorna brukar då vara rosa.

http://www.odla.nu/album/data/asasto/1553_p12419.jpg

Cilla
En lättskött grupp av rosor som jag tycker mycket om är pimpinellifoliorna. De har visserligen massor av små taggar men bildar stora, täta bestånd som inte är så lockande att krypa in i - och dessutom tål de både fotbollar och att få tjocka snölager på sig.

Hannele lade just in en bra länk med bilder på dem i en annan diskussion
http://www.proartists.com/roses/A-UUDET%20...NELLIFOLIA.html.
Kajsa
Tagglösa rosor/ Flora Linnea
Rosen Madame Plantier är taggfri och den kan du se i mitt album, men blommar bara en ggn, vit blir ca 1,5 m. Doftar. Blir som en buske.
Rosor blir ju enklare om man bor i zon 1-3 då kan man välja och vraka av godbitarna, Austinrosor finns inte så många för zon 4. Bor man längre upp får man vara lite mer noga, lägga på en extra zon, ha en marginal. Så bör man läsa lite om rosor, lära lite om grupperna. Men av de gammaldags rosorna finns så många härdiga, underbara, återblommande, engångsblommande, så man vill ha dom alla. Och nu finns Kanadarosor många sorter om man vill ha tuffa rosor, tål sträng kyla. Själv har jag en blandning av många sorter, buskrosor, klätterrosor, rabattrosor. Välj friska sorter, läs på Allt om trädgårds roslista vad folk skriver innan du köper. Lägg på en zon så får du behålla dom längre. Djup och bra jord ett måste, kogödsel, kompost, det finns även rosjord i 50 liters påsar.
Man behöver inte låna en massa rosböcker, bara en Lars-Åke Gustavssons
" Rosor för nordiska trädgårdar"
Tvåbarnsmamman
Tack för era svar! Jag ska genast börja undersöka saken och läsa på lite så att man inte skaffar sig nåt som man inte kan / hinner sköta. Jag bor i zon 2 (precis som Åsa) så det ska nog gå bra att hitta nån ros som trivs här hos oss! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon